Verdien tweemaal aan uw facturen
Het lijkt wel het ei van Columbus. Jaarlijks verstuurt uw bedrijf misschien wel honderden of duizenden facturen. Waarom benut u dat klantencontact niet om wat extra waar aan de man te brengen? U zet namelijk uw kosten om in winst.
Transpromo is de naam van het concept. Het gaat hierbij om een combinatie van transactionele data met een promotionele boodschap.
Typisch voorbeeld is een factuur die wordt gecombineerd met een boodschap, gericht op het unieke aankooppatroon van een klant. Of een kredietkaartoverzicht met een gerichte boodschap of promotie. Of bankafschriften waarop extra diensten zoals verzekeringen of hypotheken worden aanbevolen.
Helemaal nieuw is het idee niet, al is er de laatste tijd wel heel wat om te doen. “Het zijn een aantal consultancy-organisaties en de hardware-industrie die de hype aanzwengelen”, meent Danny Mertens van Punch Graphix. Al blijken toch ook de technologische ontwikkelingen van de laatste jaren een drijfveer.
“De transpromo waar wij ons op focussen is niet iets wat al jaren bestaat. Onze klanten gebruiken voornamelijk kleurenprints van hoge kwaliteit en beeldpersonalisatie.”
1) Waarom de transpromo gebruiken?
In deze economisch uitdagende tijden lijkt de combinatie van directmailacties met al geplande transactionele mailings een ideale kostenbesparing. U zet namelijk uw kosten om in winst. Deze vorm van marketing kan effectief zijn omdat deze bestaande klanten als doelgroep heeft die u andere of nieuwe producten kunt verkopen.
Rekeningen en afschriften worden verwacht en krijgen meer aandacht dan elke andere vorm van communicatie. Ze bevatten belangrijke informatie en vereisen actie. Afschriften worden ook vaak meer dan één keer bekeken.
Bovendien gaat het om een gepersonaliseerd aanbod, wat eveneens erg effectief kan zijn. Met de transactionele gegevens kunnen automatisch gepersonaliseerde aanbiedingen en boodschappen worden gegenereerd.
Ondanks al dat fraais vindt de transpromo niet bij iedereen weerklank. Bij bankverzekeraar KBC is men er bijvoorbeeld al geen gebruiker van. “Wij gebruiken bankafschriften niet als marketingtool, omdat wij vinden dat dit niet werkt", stelt Paul Daels, adviseur merk en imago bij KBC. “Klanten stellen het helemaal niet op prijs als deze documenten als promotioneel instrument gebruikt worden.”
2) Hoe maakt u het verschil?
Transpromo is niets nieuws. Maar door de verbeterde print- en databanktechnologieën kent deze vorm van direct mail een toenemende populariteit. Maar de echte innovatie zit in de kennis: welk bericht is waar, wanneer, in welke media en bij wie geplaatst? Wat was de reactie, hoe werd alles opgevolgd en met welk succes?
Het koppelen van reactie aan actie, het opvolgen van de reactie en het leren op basis van de resultaten bepalen het succes van de transpromo. Zorg er dus voor dat de marketingboodschap aansluit bij de inhoud van het betreffende document. Zo komt de relatie met uw klant niet in gevaar.
Combineer factuurdata, CRM-data en Direct Marketing-data en maak een promotionele factuur. De vormgeving en aanbieding kunnen hierdoor voor iedere klant anders zijn.
Verstuur gepersonaliseerde informatie waar uw klant echt wat aan heeft. Dat kan een advies zijn over een nieuw product, maar ook over een product dat hij al gebruikt. Hoe haalt hij er meer voordeel uit?
“Een goede tip is: start met een kleiner project met een afgebakende doelgroep, die je tevens goed kent, en bouw voort op de verworven ervaringen. En meet de resultaten”, zo geeft Roberto Nagel, manager Strategic Business Development bij Document Dialog nog mee.
3) Zelf doen of of uitbesteden?
Produceert u nu al alle facturen en DM-campagnes in eigen beheer en is het volume groot? Dan kunt u overwegen om transpromotechnologie in huis te halen. Heeft u weinig ervaring met documentlogistieke productieprocessen? Dan schakelt u misschien best een gespecialiseerd bedrijf in.
Vorm een werkgroep uit de afdelingen marketing, verkoop, ICT, klantendienst, boekhouding en inkoop. Nodig een onafhankelijke expert uit, die samen met de werkgroep de mogelijkheden onderzoekt. Na deze oefening weet u of het idee past in uw bedrijf en welke stappen u best onderneemt om transpromo te implementeren.
Cijfers
- Een transactiedocument wordt gemiddeld 40 seconden gelezen.
- Meer dan 95% van de transactionele documenten wordt elke maand geopend en gelezen.
- Er zijn geen extra productie- en verzendkosten voor uw promotiecampagne omdat een factuur toch verstuurd moet worden. Dit zijn circa 70% van de productiekosten.