Een van de populairste video’s op YouTube levert de makers flink wat geld op. Een filmpje over een licht gedrogeerde jongen die net van de tandarts terugkomt, heeft zijn ouders al meer dan honderdduizend dollar opgebracht. In het filmpje getiteld ‘David after dentist’ is te zien hoe de zevenjarige David DeVore na een tandartsbezoek licht […]

Advertentie

Een van de populairste video’s op YouTube levert de makers flink wat geld op. Een filmpje over een licht gedrogeerde jongen die net van de tandarts terugkomt, heeft zijn ouders al meer dan honderdduizend dollar opgebracht.

In het filmpje getiteld ‘David after dentist’ is te zien hoe de zevenjarige David DeVore na een tandartsbezoek licht verdoofd in de auto zit en vertelt over zijn ervaring. Zijn vader zette het filmpje online, waar het intussen al meer dan 55 miljoen keer is bekeken.

Door licentiedeals, merchandising en advertenties op YouTube hebben de ouders sindsdien een aardig bedrag verzameld. Hoeveel dat precies is, wordt niet bekendgemaakt. Maar de vader zegt tegen CBS News dat het om een bedrag “in de lage zes cijfers” gaat.

YouTube maakte vorige zomer bekend dat het makers van zeer populaire video’s wil belonen met een deel van de advertentie-inkomsten.

Davids ouders hebben daarnaast zelf de site Davidafterdentist.com opgericht. Hier kunnen fans T-shirts en zelfs stickers bestellen. Een klein deel van de opbrengst gaat naar een goed doel.