Review: De Sims – Middeleeuwen

De Sims - Middeleeuwen is een lightversie van het overbekende spel, gesitueerd in een gezellig middeleeuws sfeertje, waarin een deel van je spelvrijheid wordt weggehaald ten voordele van verhaallijnen.

Uitbreiding op spin-off

Het spel begint met het maken van de koning, of koningin, van je nieuwe rijkje. Elke sim die je maakt, heeft twee eigenschappen en één gebrek. Veel van de eigenschappen komen bekend voor, zoals ‘Dol op familie’ of ‘Creatieve kok’. Vreemd genoeg zitten tussen die eigenschappen niet alleen goede dingen, maar ook ‘Vals’ en het enorm cryptische ‘Walvis heeft ouders opgegeten’. We maken een avontuurlijke koningin wiens ouders zijn opgegeten door een walvis, en die daardoor een alcoholprobleem heeft. Jawel! Onze koningin is een zogenaamde HeldenSim, het enige soort Sim in dit spel dat je zelf kunt besturen. En als echte held krijgt ze meteen een queeste mee, een reeks opdrachten die ze moet vervullen om haar doel te bereiken. De opdrachten zijn doorgaans doodeenvoudig: ga naar daar en doe dat of praat met die. Heb je een reeks queesten afgewerkt, dan stijgt het niveau van je HeldenSim en krijg je Rijkdompunten, waarmee je nieuwe gebouwen, zoals een kerk of een smidse, kunt bouwen. Elk van die gebouwen komt met zijn eigen HeldenSim, waarvan de Tovenaar nu al onze favoriet is.
Voor elke nieuwe queeste die je aangaat, kun je een held kiezen. De koning zal een opdracht met diplomatie proberen op te lossen, terwijl de ridder voor diezelfde opdracht iedereen in elkaar slaat tot hij zijn antwoord heeft. En naarmate je meer met dezelfde Sim speelt, wordt die ook beter in wat hij of zij doet. De ridder gaat beter worden in vechten, de kok leert nieuwe recepten om te maken, enzovoort. Verder speelt het spel wel als een gewoon De Sims-spel. Zorg dat je Sims genoeg eten en slaap krijgen, en houdt hen gelukkig zodat ze beter hun opdrachten kunnen vervullen. De Sims – Middeleeuwen neemt wel een pak van je vrijheid weg. Zo bestaat het systeem om de kleur van zowat alles (kleren, haar, meubels…) te veranderen nog wel, maar je moet je grotendeels aan voorgemaakte patronen houden. Ook de interieurarchitect in ons blijft een beetje op zijn honger zitten. In plaats van een Sim-huis dat je van alle kanten kunt bekijken en herinrichten, lijken het kasteel en de andere huisjes meer op een poppenhuis: de voorkant is weggehaald en je kunt de achterkant niet zien. Een kamer groter maken zit er dus niet in. Het spel zet helemaal in op de queesten, waar je dan ook aan vastzit. Je Sim krijgt, naast zijn queeste, per dag twee ‘optionele’ opdrachten die je kunt vervullen. Doe je dat niet, dan lijdt je Sim daar wel zwaar onder. Zo zal je nooit op zoek moeten naar iets om te doen en wordt het spel makkelijker toegankelijk. Anderzijds word je wel heel erg bij het handje gehouden. De ultieme vrijheid die je in De Sims 3 kreeg, zit er hier niet meer in.