Review: Shift 2 – Unleashed

Racen in Shift 2 - Unleashed is meer dan het zoeken van de ideale rijlijn. Het is een intens, ratelend en overweldigend totaalgebeuren. Combineer de helmcamera met een nachtrace en je krijgt een regelrechte racethriller geserveerd. Een thriller die - op de langere rechte stukken - makkelijk tegen 300 km/u voorbij raast.

Stuurmanskunst vereist

Shift 2: Unleashed is een ultrarealistische racegame. Zeg maar gerust een simulatie van hoe het voelt om een fijn afgeregeld pk-monster tegen een rotvaart over het circuit of stratenparcours te sturen. Bij voorkeur tegen een genadeloos scherpe tijd of sneller dan je rivalen. Dat doe je in deze game met ruim 145 wagens van 36 bekende fabrikanten op 35 verschillende tracks. Doe je gordel om en bereid je voor op een geloofwaardige wegligging. Die is voor elke wagen weer anders en laat zich naar believen bijsturen door de bolide in kwestie te tunen. Bijvoorbeeld door hem met prestatiebevorderende onderdelen uit te rusten of het remgedrag fijner af te stellen. Je krijgt ook het laatste woord over de settings van je controller, zodat de game zich precies zo laat besturen als jij dat wilt. Wie minder autotechnisch onderlegd is, hoeft zich echter geen zorgen te maken. Het effect van elke afstelling of onderdelencombinatie wordt helder verduidelijkt. Verwar realisme echter niet met droog of saai. De strijd om de eerste plaats wordt vaak een letterlijk fel bevochten versie. Fair play en het smetteloos houden van je lakwerk zijn altijd ondergeschikt aan een beter resultaat.
In deze racegame sluiten de online en offline beleving naadloos op elkaar aan. Het Autolog-systeem volgt niet alleen jouw prestaties in gewone races of de carrièremodus, maar ook die van je vrienden. In de praktijk komt dat erop neer dat wanneer je een tijd van iemand uit je vriendenlijst verbetert of het goed doet in een online multiplayerrace, je dit ervaringspunten oplevert die je in je carrière kunt verzilveren en omgekeerd. Die ervaringspunten zijn overigens niet exclusief gekoppeld aan overwinningen of medailles. Je verdient ze ook door de ideale rijlijn te volgen, een bocht perfect te nemen en andere staaltjes stuurmanskunst. Geen enkele andere game gaat zo ver in het neerzetten van de ultieme racebeleving. De wagens zijn net zoals de omgeving in weergaloos detail uitgevoerd, maar voor de totale onderdompeling kies je de helmcamera. Je merkt hier hoe professionele piloten hun hoofd lichtjes draaien nog voor ze een bocht in gaan. Je voelt de G-krachten op je lichaam inwerken en de vibraties van je motor en je wielen, die elke oneffenheid in het aan slijtage onderhevige track doorgeven.