Review: Tom Clancy’s Splinter Cell 3D

Ondanks de basis van het geweldige Chaos Theory kan Splinter Cell 3D geen superindruk maken. De vertaling naar het kleine scherm is goed gelukt, maar de bediening staat in de weg om er optimaal van te kunnen genieten. De 3D-effecten horen bij de betere onder alle lanceertitels. Jammer van de bediening.

Stealth in 3D

De idee alleen al liet vele fans watertanden. Kan Sam Fisher zijn werk doen op een handheldconsole? Splinter Cell: Chaos Theory wordt door fans de beste Splinter Cell-titel tot nog toe genoemd. Vele onvergetelijke scènes, geweldig kruip- en sluipwerk en een spannend plot waren de belangrijkste kenmerken van deze game. Om dat allemaal in een handheldconsole te verwerken, lijkt indrukwekkend. Voeg daar een 3D-functie aan toe en je snapt dat de verwachtingen hoog gespannen waren. Die worden grotendeels waargemaakt, ware het niet dat de bediening wat in de weg staat. Ondanks dat de 3DS een joystick heeft voor een preciezere bediening, mist een complexe titel als Splinter Cell 3D toch enkele belangrijke knoppen. De vreemdste keuze is de bediening van de camera via de A-, B-, X- en Y-knoppen. De twee schouderknoppen dienen voor dodelijke en niet-dodelijke acties. De vierpuntdruktoets wordt ook gebruikt, met name om te springen. Deze keuze alleen al is lastig, omdat die net onder de joystick zit. Omdat er niet genoeg knoppen op de 3DS aanwezig zijn om alle acties van Sam Fisher te beantwoorden, verschijnen de acties op het touchscreen. Op zich is dit niet slecht, maar het vraagt enige gewenning om in het heetst van de strijd de juiste acties te kiezen terwijl je op allerlei knoppen moet indrukken van zowel de 3DS als het touchscreen.
De problemen met de bediening zijn gelukkig een van de weinige minpunten van het spel, maar wel een belangrijke. De vertaling van het originele Chaos Theory naar de 3DS is behoorlijk goed gelukt, ook al missen we soms toch het indrukwekkende van een groter televisiescherm om het verhaal meer body te geven. Er zijn enkele nieuwe toevoegingen ten opzichte van het origineel om de unieke functies van de 3DS te gebruiken. Zo moet je 3D-puzzels oplossen, binaire codes ontcijferen en optische kabels uitrollen met een camera aan het uiteinde. Dit laatste is handig wanneer je achter een deur wilt kijken wat er binnen afspeelt. Door de Nintendo 3DS te bewegen, heb je controle over de camera.