Staatssecretaris Schouppe noemt zich een "koele minnaar" van Coyote, een systeem waarbij automobilisten elkaar waarschuwen voor flitscontroles. Hij gaat geen verbod uitvaardigen, zoals Groen had gevraagd. Kamerlid Stefaan Van Hecke (Groen) vraagt staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) om een verbod uit te vaardigen op het radarsysteem Coyote. "Dat wordt voornamelijk gebruikt door snelheidsduivels, die […]

Staatssecretaris Schouppe noemt zich een "koele minnaar" van Coyote, een systeem waarbij automobilisten elkaar waarschuwen voor flitscontroles. Hij gaat geen verbod uitvaardigen, zoals Groen had gevraagd.

Kamerlid Stefaan Van Hecke (Groen) vraagt staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) om een verbod uit te vaardigen op het radarsysteem Coyote. "Dat wordt voornamelijk gebruikt door snelheidsduivels, die dankzij de informatie gemakkelijk controles kunnen omzeilen in plaats van hun rijgedrag aan te passen."

Coyote-abonnees waarschuwen elkaar door op een knop te drukken als ze een vaste of mobiele snelheidscontrole zien. Meer dan 150.000 Belgen maken al gebruik van het systeem.

Schouppe noemt zich een koele minnaar van Coyote, maar heeft geen plannen om de wet te wijzigen en een verbod uit te vaardigen. "Het heeft voor alle bestuurders een preventieve invloed op hun snelheid", zegt hij. "De toestellen herinneren de bestuurder ook aan de maximumsnelheid, wat kan bijdragen tot een betere naleving van de snelheidsbeperkingen."

Aflaat kopen
Daar is Stefaan Van Hecke het niet mee eens. "Onder andere in Frankrijk werken ze aan een verbod, want een toestel als dit heeft niets te maken met verkeersveiligheid. Er is een groot verschil met de aankondigingen door de politie, die niet de exacte locatie verraden. Het is alsof je met een abonnement op het verklikkersysteem een aflaat betaalt. Dat kan niet de bedoeling zijn."

"Als het systeem werkelijk wordt gebruikt door mensen die van plan zijn om tussen twee controles alle limieten aan hun laars lappen, is er een probleem", zegt Miran Scheers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid. "Maar voor een gemiddeld publiek heeft de waarschuwing voor controles een gunstig effect. Een verbod is dus niet vanzelfsprekend."