Review: Gears of War 3

Het lijkt hoogst onwaarschijnlijk dat we na deze derde niets meer van Gears of War zullen horen, maar de eerste trilogie had zich geen waardigere afsluiter kunnen wensen.

Zolang er Gears zijn, is er hoop

Het gaat van kwaad naar erger voor het handvol overlevenden op de planeet Sera. De monsterlegioenen zijn in een genadeloze onderlinge strijd verwikkeld, maar het uitroeien van wat rest aan mensheid staat nog steeds bovenaan hun agenda. We kunnen je absoluut aanraden om de eerste twee games uit deze shooterreeks te spelen, maar het is geen must om met volle teugen, klamme handen en een verbeten trek op de mond van Gears of War 3 te genieten. Weet dat in dit grimmige sciencefictionuniversum op de planeet Sera een eeuwenoud onderaards monsterras, de Locust, ontwaakte. Die griezels klauwden zich een weg naar het planeetoppervlak en begonnen daar systematisch met het uitvagen van elke menselijke aanwezigheid.
De ‘Gears’ uit de titel staan voor de mannen en vrouwen van de Coalition of Ordered Governments of COG, het leger van een wereldregering die niet lang na het opduiken van de Locust alle bestaansrecht verloor. In de vorige afleveringen speelde je als Marcus Fenix en zijn collega’s van de Delta Squad, geharde veteranen die met heroïsche verbetenheid en zelfopoffering de vijand harde klappen toebrachten. Lovenswaardig, maar de totale uitroeiing van de laatste menselijke verzetshaarden lijkt eerder uitgesteld dan afgewend.Zolang er Gears zijn, is er hoop

Stop & pop

Slagen Marcus en de zijnen erin het onvermijdelijke te voorkomen? Krijgen de Locust en Lambent deze keer wel de definitieve doodssteek? Leeft de vader van Marcus nog en welke bijdrage kan deze briljante wetenschapper leveren? Welke leden van de Delta Squad halen heelhuids het einde? Haalt iemand überhaupt dat einde? Deze en vele andere vragen worden in dit sluitstuk van de Gears of War-trilogie beantwoord. In de gebruikelijke filmische en altijd pakkende stijl die we van deze reeks gewend zijn.
Gears of War 3 is net zoals zijn voorgangers een shooter van de ‘stop & pop’-variant. Dat betekent dat wie roekeloos op de vijand afstormt, heel vaak tegen een herlaadscherm zal aankijken. Als Gear ben je uitgerust met zwaar en creatief wapentuig, maar de vijand is dat ook. En sommige van die monsters kunnen heel wat incasseren. Deze gameserie zette de standaard wat een intuïtieve besturing voor dit genre onder de shooters betrof en verfijnt die opnieuw. Je personage laat zich tegen dekking aandrukken, en schiet er om- of overheen. Hij sprint, duikt of rolt naar een volgende beschutte positie en neemt vanuit deze relatief veilige positie zijn slachtoffers met wilde salvo’s of precisievuur op de korrel. Een Gear die wil blijven ademen, is een Gear die zijn omgeving leest en zijn acties goed coördineert met zijn teamgenoten.

Vier versus overmacht

Die teamgenoten zijn in deze derde game belangrijker dan ooit. Waar je voorheen met twee spelers samen door de hele verhaalcampagne kon oprukken, kun je dat nu met z’n vieren. Even geen speelkameraden voorhanden? Geen probleem, dan vult de game die voor je aan. Maar met een paar online medestrijders krijgt de al uitstekende singleplayerkick toch nog een stevige meerwaarde. Niets geeft zoveel voldoening als een speelmakker het virtuele lijf te redden, samen een perfect flankmanoeuvre uit te voeren of als een goedgeoliede twee-, drie- of viermans vechtmachine door horden tegenstanders te waden.
Geen shooter zonder een keur aan wapentuig en deze derde Gears of War-game maakt zijn reputatie op dat vlak meer dan waar. Machinegeweren met een kettingzaagbajonet, shotguns, vlammenwerpers, projectielen die zich onder de grond en dekking door graven om het doelwit erachter te grazen te nemen, granaten allerhande, kortom, alles wat een shooter zich maar kan wensen, met de brutaliteit op stand elf. De opvallendste nieuwkomer is de Silverback, een zeldzaam, maar ultrakrachtig mechanisch exoskelet, uitgerust met een raketwerper en een zwaar machinegeweer. Gears of War 3 heeft een wapen voor elke gelegenheid en ze hebben allemaal een heel unieke manier om af te rekenen met gevallen tegenstanders die niet tijdig door hun collega’s opnieuw op de been worden geholpen.