Moderne auto’s zijn vrijwel allemaal uitgerust met een of andere boordcomputer. Bijvoorbeeld voor navigatiesystemen, maar ook voor de informatievoorziening over de prestaties van de auto, die een garage kan uitlezen als er problemen zijn. Die verschillende apparaten zijn veelal niet gekoppeld, maar bij BMW denken ze daar anders over. ConnectedDrive integreert alle systemen. Op 2 […]

Advertentie

Moderne auto’s zijn vrijwel allemaal uitgerust met een of andere boordcomputer. Bijvoorbeeld voor navigatiesystemen, maar ook voor de informatievoorziening over de prestaties van de auto, die een garage kan uitlezen als er problemen zijn. Die verschillende apparaten zijn veelal niet gekoppeld, maar bij BMW denken ze daar anders over. ConnectedDrive integreert alle systemen.

Op 2 november lanceerde BMW zijn nieuwste auto voorzien van ConnectedDrive: een geïntegreerd computersysteem in de auto dat verschillende onderdelen van de auto combineert: zo’n dertig tot vijftig kleinere systemen bij elkaar, variërend van bandenspanning tot een motormanagementsysteem. De status van al deze systemen is via ConnectedDrive uit te lezen.

PC-Active mocht als eerste tijdschrift een aantal dagen rondrijden in een BMW 1 Serie voorzien van ConnectedDrive. In het midden van het dashboard van de BWM 1 Serie is een lcd-scherm te vinden, waarop de ConnectedDrive-interface is te bekijken.

Het is geen touchscreen; daarvoor zit het scherm eigenlijk net te ver weg, en de bediening daarvan zou de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden. De bediening geschiedt dan ook via een jog-shuttle-knop in de console – het middenstuk tussen de twee voorste stoelen, bij de versnellingspook.

BMW ConnectedDrive (foto: PC Active)
ConnectedDrive wordt bediend via deze knoppen (foto: PC Active)

Bellen met de centrale
Het gehele systeem van ConnectedDrive staat via een gsm-verbinding in contact met een algemene computercentrale van de autofabrikant. Daarvoor is de BMW 1 Serie voorzien van een simkaart en heeft hij een eigen telefoonnummer. Als een bestuurder een probleem heeft met de auto – bijvoorbeeld motorpech of een andere storing – dan hoeft de bestuurder alleen maar een SOS-knop in te drukken.

Er wordt dan meteen verbinding gemaakt met de centrale van BMW en doorverbonden met een medewerker. De bestuurder geeft op wat het probleem is en de computerauto kan vervolgens op afstand worden uitgelezen door de medewerker, waarna aan de analyse van het probleem kan worden gewerkt.

Afhankelijk van wat de storing inhoudt, kan de BMW-medewerker indien nodig meteen een sleepdienst bellen om de auto naar de dichtstbijzijnde garage te slepen of de storing op afstand oplossen als dat mogelijk is.

De door ons geteste auto is voorzien van EfficientDynamics, een systeem waarmee zuinig kan worden gereden in de auto door te kiezen voor een bepaalde rijstand. Er is keuze uit onder meer sportief of economisch rijden, en het effect daarvan is terug te vinden in ConnectedDrive.

Dat betekent dat de bestuurder het benzineverbruik in de gaten kan houden en het systeem ook laat zien wat het ideale moment is om de auto in een andere versnelling te zetten, om zo brandstof te besparen. De complete handleiding van de auto is ook in digitale vorm te bekijken op het scherm in de auto, compleet met instructievideo’s.

SOS-knop (foto: PC Active)
Met de SOS-knop maakt een BMW-rijder verbinding met de centrale (foto: PC Active)

Emergency Call
In Europa geldt in grote delen al een algemeen centraal alarmnummer dat kan worden gebeld in geval van nood: 112. In de meeste landen in Europa is dit nummer al actief. De regels van de Europese Unie gaan nog veel verder, want ook voor auto’s geldt dat er een nieuw Europees systeem moet komen waarmee de auto bij een ongeval direct automatisch de hulpinstanties belt.

Dit systeem, eCall genaamd, moet in 2015 verplicht door autofabrikanten worden ingebouwd. De door ons geteste BMW 1 Serie is al uitgerust met het eCall-system, onder de naam Emergency Call.

Via een druk op de knop of via een automatisch uitgaand signaal kunnen politie, brandweer en/of een ambulance worden gewaarschuwd. De oproep wordt eerst aangenomen door de servicecentrale van BMW, die een dataverbinding met de auto kan aanleggen.

Op deze manier kan de exacte locatie van de auto worden uitgelezen aan de hand van coördinaten. Het systeem ziet automatisch hoeveel inzittenden er in de wagen zijn, of de airbags zijn afgegaan en zelfs op welke plek de auto beschadigd is. De BMW-meldkamer maakt vervolgens direct contact met de hulpdiensten, dus buiten 112 om, zodat die sneller ter plaatse kunnen zijn.

Op afstand te bedienen en benaderen
BMW’s die zijn uitgerust met ConnectedDrive kunnen ook op afstand worden benaderd. Met behulp van een app voor de iPhone kan de auto bijvoorbeeld – zonder dat er daarvoor een fysieke autosleutel nodig is – op afstand worden geopend. Handig als er even iets door iemand anders uit de wagen moet worden gehaald en die persoon zelf niet beschikt over de sleutel.

Ook nuttig is het naar de auto sturen van adresgegevens: met een druk op de knop van de telefoon of via een pc kan een adres naar de BMW-auto worden gestuurd, waarna de gegevens – als de bestuurder eenmaal in de auto zit – kunnen worden opgeroepen vanuit het navigatiesysteem. Bespaart weer het extra werk dat nodig is om het adres handmatig in te voeren.

Mobiele toegang (foto: PC Active)
Ook geschikt om te internetten (foto: PC Active)

Toekomstmuziek
ConnectedDrive verzorgt ook het zogenoemde infotainmentsysteem in de auto. Muziek en video afspelen, internetten: het is allemaal mogelijk. Natuurlijk is het systeem ook voorzien van navigatie, dat naast het invoeren van commando’s via een virtueel toetsenbord ook met de stem kan worden bediend. De ingevoerde route wordt op het scherm van ConnectedDrive getoond.

Het aantal meters tot een afslag en in welke richting die gaat, is weer te lezen op het dashboard, tussen de snelheidsmeter en de toerenteller.

ConnectedDrive is volop in ontwikkeling. Volgens BMW wordt het in de toekomst mogelijk om het systeem – naast het indrukken van fysieke knoppen en het opgeven van stemopdrachten – met hand- en vingergebaren aan te sturen.

Het bedrijf werkt momenteel aan zes verschillende gebaren die betrekking hebben op het display. Met een handgebaar kan bijvoorbeeld worden teruggekeerd naar het hoofdmenu of kan er worden gescrold door een lijst met muziek, net zoals we dat kennen van een smartphone.

Het grootste verschil is dat de hand het scherm niet aanraakt, maar dat de uitbeeldingen van de hand worden geregistreerd door een camera.

Software-updates
Van tijd tot tijd komen er wijzigingen in de software of het besturingssysteem. Dan is het uitermate handig dat de software kan worden bijgewerkt. In een BMW ConnectedDrive is dan ook een USB-aansluiting aanwezig, waarmee een software-update kan worden uitgevoerd. Gewoon een USB-stick plaatsen, aangeven dat er een nieuwe update moet worden geïnstalleerd en de auto doet de rest.

De ConnectedDrive-functionaliteit is weliswaar onderdeel van de door ons geteste BMW, maar kan als optie worden aangeschaft. Prijzen liggen tussen de 299 en 399 euro, afhankelijk van het type auto. De callcenterfunctionaliteit werkt op abonnementsbasis, waarvoor per jaar een bedrag van 99 euro moet worden betaald.

Voor dat bedrag heb je dan onbeperkt toegang tot de telefonische helpdesk van BMW, die direct vanuit de auto is op te roepen via de ingebouwde telefoon en simkaart. De eCall-functie – waarbij automatisch hulpdiensten worden ingeschakeld bij een ongeval – staat los van deze abonnementsvorm en is gratis te gebruiken.

Volledige controle
De BMW met ConnectedDrive laat zien wat we eigenlijk alleen kennen van een bekende tv-serie uit de jaren tachtig, met als grootste voordeel dat deze auto niet alles zelf in zijn eentje beslist: de bestuurder heeft met ConnectedDrive nog altijd de volledige controle over de auto.

Natuurlijk zijn niet alle functies te gebruiken tijdens het rijden, want dat zou alleen maar afleiden. Maar een auto met een compleet computergestuurd systeem is in elk geval geen toekomstmuziek meer.