Nieuws

Leuvense student bouwt levensreddende drone

Een 23-jarige ingenieursstudent uit Leuven heeft als afstudeerproject een ambulance-drone ontwikkeld met een defibrillator aan boord.

De 23-jarige Leuvenaar Alec Momont heeft als afstudeerdproject aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de Technische Universiteit in Delft een ambulance-drone ontwikkeld, die snel kan worden ingezet in noodsituaties.

Het onbemande vliegtuigje heeft een defibrillator aan boord en kan onmiddellijk worden uitgestuurd wanneer er een noodoproep over een hartstilstand binnenkomt. De drone baseert zich op het mobiele telefoonsignaal van de beller om via gps zijn weg te vinden naar de locatie aan een snelheid van rond de 100 km/u. Via een webcam staat de 112-centrale in directe verbinding met de personen ter plaatse en kunnen ze de situatie inschatten en instructies geven.

De gewone hulpdiensten doen er gemiddeld tien minuten over om ter plaatse te raken, maar hersendood en overlijden treedt volgens Momont al binnen vier tot zes minuten op. “In de EU krijgen jaarlijks ongeveer 800.000 mensen een hartstilstand en slechts 8 procent overleeft dit,” vertelt hij. “De belangrijkste reden hiervoor is de relatief lange responstijd van de hulpdiensten.” Zijn drone kan naar eigen zeggen binnen één minuut een defibrillator tot bij een patiënt brengen in een gebied van 12 vierkante kilometer. “Met die responstijd stijgt de overlevingskans na een hartstilstand van 8 procent naar 80 procent,” aldus Momont.

Momont ontwikkelde de drone in samenwerking met het Belgische innovatieplatform Living Tomorrow, dat het project meefinancierde, en het Universitair Ziekenhuis van Gent. Het eerste prototype van zijn ambulance-drone is alleen nog maar uitgerust met een defibrillator, maar volgens Momont moet de drone in de toekomst ook met andere medische apparatuur, zoals een ademhalingsmasker of insulinespuit, kunnen worden uitgerust. Momont raamt de kosten op ongeveer 15.000 euro per drone en hoopt dat de vliegtuigjes binnen dit en vijf jaar effectief kunnen worden ingezet.

Eerst zijn er echter nog enkele obstakels die moeten worden overwonnen. Het systeem is nog niet getest met echte patiënten en op technisch vlak moet de ‘object avoidance’, het automatisch ontwijken van obstakels, nog verder op punt worden gezet. Het belangrijkste obstakel is echter het wetgevend kader. Momenteel zijn autonome vliegtuigjes nog niet toegelaten en is er dus een aanpassing van de wet nodig.

ambulancedefibrillatordronehulpverleningnieuwstechnologie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken