Nieuws

Sony gaat meer focussen op Playstation 4

Om het verlies draaiende bedrijf weer op de rit te krijgen, gaat Sony flink schrappen in de kosten van zijn televisie- en mobiele afdeling. De aandacht komt meer te liggen op de videogame- en beeldsensorafdelingen.

Het verlies draaiende Sony overweegt zijn televisie- en mobiele productlijnen te schrappen om kosten te besparen. Daarbij rekent het de komende drie jaar op een miljardenomzet van de Playstation 4- en de beeldensensorafdelingen.

Doordat het terrein verliest aan wendbare rivalen als Apple en Samsung Electronics op het gebied van consumentenelektronica, stelt Sony dat het doel voor zijn televisies en smartphones is om winst te maken. Zelfs als de verkoop afneemt met dertig procent.

[related_article id=”160734″]

Winst in plaats van marktaandeel
“We richten ons niet langer op een groot deel van de markt, maar op betere winsten”, zegt Hiroki Totoki, Sony"s nieuwe hoofd van de mobiele divisie. Het slechte resultaat van de Xperia-smartphones drukt zwaar op de recente inkomsten. Het bedrijf laat weten voor eind maart meer details te onthullen over zijn plannen met de afdeling.

Naast de aanstaande kostenverlagingen in sommige divisies, is Sony ook niet van plan om zijn sponsorcontract met de FIFA te verlengen. Dat vertellen meerdere bronnen aan Reuters.

Videogames boosten
In het nieuwe bedrijfsplan van drie jaar stelt Sony dat het zich gaat richten op het boosten van zijn videogamedivisie met een kwart naar 1,6 triljoen yen (13,6 miljard dollar). Dat wordt ondersteund door gepersonaliseerde televisie-, video- en muziekdistributiediensten die aan de omzet bijdragen per betalende klant.

Binnen zijn apparatuurdivisie, waar de beeldsensoren onderdeel van uitmaken, moeten volgens Sony de verkopen toenemen met zeventig procent naar 1,5 triljoen yen. De sensorverkoop is al zeer degelijk, onder meer doordat Apple ze gebruikt in zijn iPhones en ook steeds meer Chinese telefoonfabrikanten erop overstappen. 

Herstructurering biedt vertrouwen
Het is ook de bedoeling om de omzet voor de film- en tv-programmering te laten stijgen met een derde de komende drie jaar.

De aandelen van Sony eindigden zes procent hoger na al dit nieuws. Hieruit spreekt de hoop van aandeelhouders dat de herstructurering goed uitpakt.

“Sony heeft hoge verwachtingen geschept, maar niks is zeker tot de resultaten bekend zijn”, zegt hoofd fondsmanager Akino Mitsushige van Ichiyoshi Asset Management. “Uit de mobiele markt stappen is een optie, maar niet op dit moment. Daarom moeten er enkele fundamentele veranderingen doorgevoerd worden.”

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business