Nieuws

YouTube Gaming oog in oog met Twitch van Amazon

Nadat de overnamepoging van Twitch door Google vorig jaar nog mislukte, besloot de zoekgigant zijn eigen online gameplatform op te richten. Het resultaat is YouTube Gaming.

youtube-gaming

Twitch is al sinds 2011 de grootste aanbieder van online game streams, met ruim 100 miljoen unieke bezoekers en maar liefst 1,5 miljoen broadcasters per maand. Eén reden die de dienst zo populair maakt, is de mogelijkheid om muziek onder de livestreams te zetten. Twitch voorziet hier zelf zo’n 1000 nummers voor die rechtenvrij zijn.

Google claimt echter dat YouTube vandaag reeds de populairste plaats is om – op voorhand opgenomen – gamevideo’s te bekijken. Het introduceren van een gespecialiseerd platform om dit ook live te kunnen doen, leek daarom de volgende logische stap. De zoekgigant wil met de nieuwe YouTube Gaming app en website de gamersgemeenschap volledig naar zich toe trekken. Ryan Watt, de verantwoordelijke van het nieuwe platform, verklaarde dat “YouTube de beste video gaming site is die er te vinden is, toch hebben we nooit eerder de ervaring aangeboden die gamers verdienen”.

De voornaamste reden dat Google zich nu op deze markt smijt, is de toenemende populariteit van zogenaamde ‘e-sports’: games die hun gebruikers toelaten zich competitief met elkaar te meten. Techgiganten investeren steeds meer in deze markt en ook adverteerders lijken een nieuw publiek te hebben gevonden.

“Als de gebruiker rondholt in een horrorgame en dan plots een felverlichte Cola-automaat tegenkomt, verpest dat het verhaal. Maar adverteerders hebben wél ervaring met het sponsoren van sport,” aldus Joost van Dreunen, CEO van SuperData Research. En mensen die naar sport kijken, zijn advertenties meer dan gewend.

YouTube Gaming zal pagina’s bevatten voor ruim 25000 games en de nadruk leggen op livestreams waar gamers hun ervaringen kunnen delen en bespreken met andere gebruikers. Ook Google onderzoekt de mogelijkheid om muziek onder de streams te zetten, met de bedenking dat dit hoogstwaarschijnlijk te moeilijk zal zijn vanwege copyrightproblemen.

De aangepaste YouTube zoekfunctie moet dan weer zorgen voor een beter gebruiksgemak. Door hun bestaande algoritmes aan te passen, zullen gebruikers bijvoorbeeld gemakkelijk naar uitzendingen over Call of Duty kunnen zoeken. Wanneer ze dan “call” ingeven in de zoekbalk, zullen ze bij de juiste streams terecht komen, in de plaats van doorverwezen te worden naar “Call Me Maybe”.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business