Luxemerken mogen verkoop op online marktplaats verbieden
Vanaf nu krijgen luxemerken meer zeggenschap over de kanalen waarlangs hun producten worden verdeeld door resellers. Zo zouden ze hun resellers kunnen verbieden om de goederen aan te bieden op externe platformen of online marktplaatsen die niet in lijn liggen met het imago dat het merk probeert uit te stralen. Dat oordeelt het Hof van Justitie.
De uitspraak komt er in de zaak rond het Duitse cosmeticamerk Coty Germany. Een van de erkende resellers van het merk besloot onlangs de luxeproducten ook via Amazon te verhandelen, wat niet naar de zin was van Coty. Het cosmeticamerk daagde de reseller daarop voor de rechter op grond van contractbreuk en kreeg gelijk, na de input van het Hof. Het verbod op de verkoop via online platforms van derden is immers ‘een geschikte manier om het luxe-imago van de betrokken producten te behouden’, klinkt het.
Vaak maken luxemerken een strikte selectie van resellers die voldoen aan het beeld dat het merk wilt uitstralen: er wordt gelet op de juiste inrichting van de winkels, de geschikte voorzieningen en een passende locatie. Wanneer die resellers hun producten echter ook aan de man brengen via marktplaatsen is die uitstraling van luxe niet meer gegarandeerd. ‘Aantasting van die luxueuze uitstraling kan dan ook afbreuk doen aan de kwaliteit zelf van de producten,’ volgens een statement van het Hof.