Review Kobo Aura H20: Waterdichte e-reader

waterdicht
autonomie
Prijs
soms heel traag
Aanbevolen prijs: €179
Een e-reader blijft de beste manier om een digitaal boek te lezen, maar Kobo gaat een stap verder door hem ook waterdicht te maken.

Toestellen waterdicht maken, je mag het gerust een trend noemen. Sony doet het met zijn Xperia smartphones en Kobo doet hetzelfde met e-readers. Vorige week heb ik nog de Kindle Paperwhite getest, de absolute koning van de e-readers. Niet omdat het de allerbeste is, maar de ongeziene prijs/kwaliteitverhouding maakt het moordend voor de concurrentie. Kobo gaat niet mee in die strategie, en kiest eerder voor innovatie.

Badrand

Een doordeweekse e-reader kan je zonder problemen gebruiken wanneer het regent. Dat op zich is al één voordeel vergeleken met echte boeken. Dat je de Aura H20 helemaal kan onderdompelen, is voer voor een nichemarkt. Zelfs mensen die een boek meenemen in bad, laten dat boek toch nooit vallen in bad? Voor wie het toch ooit heeft voorgehad, is de Aura H2O interessant. Leuke extra: onder water kan je het aanraakscherm nog perfect blijven bedienen. Ideaal voor onderwaterlezers.

Alle gekheid op een stokje: de Aura H20 is gelukkig wel een bijzonder goede e-reader. Ondanks de gekke waterdichte eigenschap, leest een digitaal boek bijzonder prettig dankzij de hoge schermresolutie. Kobo hanteert ook een iets groter schermformaat dan Amazon, 6,8 inch tegenover 6 inch, en dat kan wel wennen. Bovendien laat Kobo je in een oogopzicht haast alles aan de tekst aanpassen in tientallen fonten en groottes, waardoor je leeservaring altijd optimaal is.

Universeel

De enige reden dat Amazon zijn Kindle e-readers op de markt brengt, is om zijn digitale boekenverkoop te stimuleren. Daarom ondersteunt hun e-reader geen enkel ander boekenformaat. Kobo speelt het spelletje wel eerlijk, en ondersteunt haast elk formaat dat er bestaat. Het enige wat ik niet aanraad: pdf-bestanden. De Aura H2O is niet bijster snel, en een lijvige pdf doorbladeren duurt al snel 7 tot 10 seconden per pagina. Ook de navigatie is niet bliksemsnel, gelukkig merk je daar niets van bij het doorbladeren van een ebook.

De Aura H2O heeft een gemiddelde autonomie van twee maanden, maar dat lijkt me iets te optimistisch. Ik haalde net iets meer dan een maand, maar dat was inclusief een tweetal software updates en enkele grote pdf-bestanden waar hij de grootste moeite mee had. Wanneer je enkel boeken verslindt en niets anders op deze e-reader probeert, is twee maanden mogelijk wel haalbaar.

Tweestrijd

De Aura H2O is een heel overzichtelijke e-reader en gebruiksvriendelijker dan de Kindle Paperwhite van Amazon, maar die laatste kost 60 euro minder. De Aura H2O heeft enkele troeven, maar het waterdichte blijft een absolute niche waar geen meerprijs aan mag worden verbonden. Het is een oerdegelijke e-reader en de beste na Amazon, maar de Kindle Paperwhite blijft de beste keuze bij uitstek.