Belgische start-up sleutelt aan alternatieve medische zoekmachine
Met Disqover wil de Belgische start-up Ontoforce een efficiëntere zoekmachine aanbieden om medische informatie te raadplegen. “Het onderscheid tussen Google als zoekmachine of als advertentiemachine is te klein geworden om dergelijke opzoekingen efficiënt uit te voeren,” stelt CEO en mede-oprichter Hans Constandt van Ontoforce tijdens een presentatie op het SAS Forum in Lint.
Semantisch
Het idee achter Disqover ontstond toen Hans Constandts eigen kind op zesjarige leeftijd ernstig ziek werd. Constandt, nota bene zelf werkzaam bij een Big Pharma onderneming, moest zich uiteindelijk tot Google wenden om uit te vissen wat er met zijn kind aan de hand was. Constandt vond dat dat veel beter kon en verliet zijn functie om het idee te ontwikkelen. Drie jaar later is Ontoforce klaar om Disqover te lanceren.
Disqover is opgevat als een instrument dat uiterst toegankelijk moet zijn, ook voor zij die niet zo bekend zijn met het gebruiken van zoekmachines om bepaalde data te vinden. “Gebruiksvriendelijk design is cruciaal om een succesvol instrument te lanceren,” stelt Constandt. Daarnaast laat de zoekmachine ook semantische zoekopdrachten toe, waarbij het speurt naar resultaten voor een specifieke betekenis van termen. Ook het zoekpad waarmee iemand op een bepaald resultaat is gestuit zal gemakkelijk opgeroepen en gedeeld kunnen worden, waardoor anderen deze vlug kunnen herhalen.