Sennheiser Ambeo: De geluidsrevolutie in 3D
Naar aanleiding van IFA 2016 gaf Sennheiser zijn blik op onze muzikale toekomst weer. Die is, althans volgens de geluidsproducent, verrassend VR-getint. Beeld je daarbij niet zomaar een HTC Vive of een Oculus Rift in, die een spelletje aanstuurt, al dan niet met controllers. De VR-blik van Sennheiser staat veel ruimer ingesteld: spelletjes, maar ook films, concerten, sportevenementen, reisverslagen,…
Voor Sennheiser wordt VR, en daarbij wat zij ‘3D audio’ noemen, de volgende stap op de evolutionaire ladder van hifi. In den beginne was er mono, opgevolgd door stereo; de volgende stap is 3D audio, een perfecte illusie van een akoestische realiteit.
Vreugdegevoel
Muziek – ruimer genomen: geluid – moet emoties losmaken, endorfines opwekken. Wie naar een horrorfilm kijkt zonder geluid zal meer een lachwekkende film ervaren dan iets dat hem angst inboezemt. Maar luister je naar de geluidsband, zonder beeld, dan kan je nog steeds een krachtig gevoel van ongemak ervaren. Als je dergelijke emoties kan koppelen aan een bijpassend beeld, krijg je een geheel waar menig technologiefanaat vrolijk de duiten zal laten rollen.
Ambeo, de 3D audio-oplossing van Sennheiser, bouwt al ruim tien jaar aan die ervaring, en eindelijk is er licht aan het einde van de tunnel. Op IFA is een ruimte voorzien waar je het paradepaardje kan testen, waar je voor het eerst echt kan voelen wat Ambeo kan betekenen voor 360°-beelden. En meteen wordt duidelijk wat de meerwaarde kan betekenen.
Gebruik je een VR-bril, dan is het uiterst belangrijk dat je hersenen niet bedot worden. wanneer het audiobeeld niet overeenstemt met wat je ogen zien, krijg je immers last van motion sickness, tot op heden de belangrijkste afknapper voor zij die VR voor het eerst proberen. Ambeo moet dit tegengaan door een 9.1 surroundervaring aan te bieden in een koptelefoon.
Sferisch
Draai je je hoofd, dan zal je merken dat het akoestische beeld zich mee aanpast. Dat moet ogenblikkelijk gebeuren, zonder vertraging; Sennheiser wordt daarmee zowaar een softwarebedrijf. Maar opnieuw gaat het verder dan dat: verplaats je je avatar naar de andere kant van een festivalterrein, naar de overzijde van het sportstadion, naar de andere kant van de kamer, dan verwacht je een ander geluid of een andere sfeer te voelen.
Daar moet de kracht van Ambeo gaan zitten. Ik moet toegeven dat mijn scepticisme erg snel verdween naarmate de presentatie vorderde. De mogelijkheden zijn dan ook eindeloos. Beeld je eens in dat je dankzij VR op het podium kan staan met The Beatles, Adele of een andere favoriete artiest. Je filtert de gitaarpartij weg en plots bén je een Beatle die een geweldige gitaarsolo neerzet, terwijl je over het podium flaneert en de uitzinnige fans vergast op een “What up New York?”.
De mensen van Sennheiser wisten mij overigens te verzekeren dat zo’n ervaring geen vijf jaar meer op zich zal laten wachten. Dat terzijde is Ambeo meer dan een koptelefoon met een superieure software in zich. Ook het opnameproces moet nauwgezet worden gecoördineerd. Wanneer je naar een intieme, akoestische set kijkt van pakweg Bart Petters, dan merk je dat zijn dynamische optreden heel wat technisch werk vergt om accuraat weer te geven.
Wanneer Bart zich door het publiek beweegt, verwacht je dat de audio hem volgt, iets dat niet lukt met de hedendaagse microfoons. De Ambeo VR Mic, die op IFA zijn intrede maakt, moet dat gaan oplossen. Vier dynamische condensators nemen geluid op in drie richtingen rond de kop, evenals geluid dat van boven komt. Een prachtig stukje techniek dat voor het even mooie prijskaartje van 1500 euro beschikbaar zal zijn.
Leve de deejays
Ik heb nu reeds proberen aantonen wat 3D audio kan betekenen voor audiofeilen (een imperatief concert bijwonen vanop afstand), (aspirerende) muzikanten (je instrument kunnen spelen met je idolen), maar ook voor de professionele audiotovenaar kan de technologie interessant zijn.
Deejays zullen bijvoorbeeld toegang krijgen tot wat Sennheiser Ambeo Venue Modelling noemt: een soundcheck vanop afstand. Wil hij bijvoorbeeld zijn set kunnen voorbereiden, dan moet hij slechts zijn bril nemen, een koptelefoon opzetten, en hij krijgt meteen een idee van wat hij mag verwachten. Optreden komt dan echt neer op een usb-stick met geluidjes in de mengtafel steken en beginnen.
De hele ZDNet-redactie is op IFA aanwezig. Lees hier al het technologienieuws, rechtstreeks vanop de beurs.