Een voorstelling van de preventiestrategie voor lekken is… gelekt. Een audio-opname van een uur vond haar weg naar de media.

Het strijdplan van iPhonebouwer Apple tegen bedrijfslekken is gelekt. ‘Stopping Leakers – Keeping Confidential at Apple.’ De slogan van Apple rond lekken is duidelijk: hou het voor jezelf. Helaas heeft hij niet veel vat op de werknemers. De hele presentatie van ruim een uur vond haar weg naar het Amerikaanse online medium The Outline.

De presentatie werd gegeven door David Rice, de verantwoordelijke van globale beveiliging bij Apple, in samenwerking met werknemers van deze afdeling die hun sporen verdienden bij onder meer de NSA, de Amerikaanse geheime dienst en de FBI. Niettemin konden ze niet voorkomen dat iemand de presentatie opnam en doorstuurde. Een pijnlijk moment voor het doorgaans erg geheimzinnige bedrijf.

Aziatische bronnen

Jarenlang kwamen de meeste en grootste lekken voor Apple vanuit Aziatische landen. Daar bevinden zich de productielijnen. Het zijn voornamelijk de behuizingen die in het verleden populair bleken bij dieven en smokkelaars. Op een gegeven moment moest Apple bijvoorbeeld 29.000 behuizingen terugkopen van iemand die dreigde ze door te sturen naar bloggers.

 

De werknemers die voor die lekken verantwoordelijk waren, gebruikten alle manieren die ze konden bedenken: ze smeten onderdelen over hekken, ze verstopten ze in bh’s of ze spoelden ze door om ze daarna op te vissen uit nabijgelegen rioleringen. De werknemers deden het met een goede reden: ze kregen tot een heel jaarloon aangeboden om de onderdelen uit de fabriek te smokkelen; een gemiddelde werknemer verdient aan een productielijn van Apple 350 dollar.

Verschuiving

Tegenwoordig zijn die lekken ingedamd. Dat is opmerkelijk voor een bedrijf dat dagelijks ruim drie miljoen mensen over de vloer krijgt. Strenge controles spelen daar een belangrijke rol in. Het centrum van de lekken is daardoor verschoven naar de Amerikaanse campussen van de technologiereus.

In het recente verleden worden voorbeelden genoemd van werknemers aan iTunes en de online shop van Apple die ‘per ongeluk’ hun mond zouden voorbijpraten. Daarom vond Apple het nodig om een uitgebreide presentatie te geven waarin ze in essentie zeggen: ‘je praat niet over Apple.’ Het doet denken aan Fight Club.

Monddood

Het voorbije jaar werd Apple nog slechts geplaagd door vier behuizingen die gestolen werden op een totaal van 65 miljoen, omgerekend is dat één op de zestien miljoen. Opmerkelijke cijfers die bewijzen dat het bedrijf een steeds betere controle heeft over de informatie die naar buiten komt. Op deze presentatie na dan.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here