OnePlus wist sinds december 2013 in zijn totaliteit acht smartphones te ontwikkelen. Het Chinese bedrijf lijkt nu een ander segment te willen betreden, met de OnePlus TV die in 2019 moet verschijnen.

Sinds eind 2013 heeft OnePlus de focus weten te leggen op het ontwerpen en fabriceren van smartphones, in totaal wist het bedrijf al acht modellen op de markt te brengen. Ook heeft de Chinese smartphonefabrikant een eigen lijn van accessoires voor bij de smartphones. Op maandag verscheen er in de community van OnePlus echter een bericht over een nieuwe stap; er wordt namelijk gewerkt aan een OnePlus TV die vanaf 2019 in de schappen moet liggen.

Volgens OnePlus zal de wereldwijde uitrol van het vernieuwde 5G-netwerk, net als de ontwikkelingen die gaande zijn op het gebied van artificiële intelligentie, ons meer draagvlak bieden om het leven te verbeteren. De afgelopen jaren is de wereld al steeds slimmer en meer verbonden geworden. Thuis is volgens Pete Lau, CEO van OnePlus, de plek waar de slimme verbindingen nog niet optimaal zijn. Daarom wilt het bedrijf de thuissituatie “naar een nieuw niveau van intelligente verbindingen brengen.”

Slimme assistent

Lau heeft tegen Business Insider vermeld dat er wordt gewerkt aan het inbouwen van een slimme visuele assistent in de televisie. Er is overigens nog vrij weinig bekend over de televisie zelf, al noemt het bedrijf wel dat het de productstrategie van zijn smartphones zal doorvoeren naar de TV. Zo zal het een ontwerp-, beeldkwaliteit- en audio-ervaring bieden die behoren tot een vlaggenschiptelevisie. Specificaties zeggen natuurlijk niet alles, dus het zal afwachten zijn om te zien wat de smartphonefabrikant van de televisie weet te maken.

OnePlus’ teaser bij het bericht over de nieuwe ontwikkeling binnen het Chinese bedrijf.

Stephen L., TV Product Manager, geeft aan de community te betrekken bij de ontwikkeling bij de televisie “zoals ook vier jaar geleden het geval was met de OnePlus One en de ontwikkeling van OxygenOS.” Om te beginnen geeft Stephen aan dat OnePlus naarstig op zoek is naar een naam voor de televisie. Gebruikers kunnen via een Google Form gelinkt aan de post voorstellen doen tot 17 oktober. Op 31 oktober zullen er in zijn totaliteit totaal twintig winnaars gekozen worden. Vervolgens zal pas op 17 december bekendgemaakt worden wat de officiële naam is van de tv die in 2019 op de markt zal komen.

(Nog) geen OPPO-tegenhanger

Wat opvallend is aan de keuze van OnePlus om de markt van televisies te gaan onderzoeken, is dat het moederbedrijf van OnePlus, OPPO, nog nooit een televisie op de markt heeft gebracht. Daarbij moet in acht worden genomen dat vrijwel alle smartphones van OnePlus gebaseerd zijn op een vergelijkbaar model van OPPO. In augustus verschenen er echter wel berichten dat OPPO mogelijk de markt van televisies aan het verkennen is . Het zou dus kunnen dat OPPO volgend jaar ook met een televisie op de proppen komt.