apple arcade

Gaming is populairder dan ooit en dat voelt Apple ook. Om die reden introduceren ze Apple Arcade, een abonnementendienst voor exclusieve mobiele games.

Meer dan een miljard mensen hebben reeds games gedownload via de App Store. Dat maakt van iOS het grootste gamingplatform in de wereld. Het gaminggedeelte vormt dan ook het grootste deel van de App Store.

Veel van de populairste games zijn gratis games die geld binnenhalen via advertenties of aankopen in de app. Zo krijgen de betalende games echter minder aandacht en dat vindt Apple zonde. Dat zijn namelijk vaak de games die de strafste verhalen of onvergetelijke avonturen te bieden hebben.

Apple probeert dit probleem te tackelen met de introductie van een nieuwe service: Apple Arcade. Gamers betalen een vast maandelijks bedrag voor de dienst en kunnen vervolgens ongelimiteerd de games spelen die onderdeel zijn van Apple Arcade. Volgens Apple gaat het hier stuk voor stuk om kwalitatieve games van het hoogste niveau.

De games worden ontwikkeld in samenwerking met Apple.

Het gaat om games die exclusief voor Apple Arcade worden ontwikkeld. In ruil daarvoor draagt Apple bij aan de ontwikkelingskosten en wordt er nauw samengewerkt met de ontwikkelaars. De service biedt onder andere games van SEGA, Konami, LEGO, Finji, Giant Squid en meer.

“De App Store is het grootste en meest succesvolle gameplatform ter wereld. We leggen de lat nu nog hoger met Apple Arcade, de eerste betaalde gamingservice voor mobiele devices, desktops en tv’s”, zegt Phil Schiller,  senior vice president of Worldwide Marketing bij Apple. “We werken samen met een aantal van de meest innovatieve game-ontwikkelaars en om meer dan 100 gloednieuwe originele games te ontwikkelen voor iPhone, iPad, Mac en Apple TV. Apple Arcade is gezinsvriendelijk, en je hoeft je ook geen zorgen te maken om je privacy, of om reclame en extra aankopen. We verwachten dat Apple Arcade een hit wordt bij spelers van alle leeftijden.”

Elke game kan offline worden gebruikt en leden genieten van gratis updates zonder enige vorm van reclame. De dienst is vanaf dit najaar te vinden in meer dan 150 landen via een nieuwe tab in de App Store in iOS, macOS en tvOS. Een concrete prijs ontbreekt voorlopig nog.