De EU vraagt vanaf vandaag een verplicht waarschuwingssysteem in alle elektrische wagens. Het nieuwe systeem heet AVAS en moet blinden en slechthorenden beschermen.

Nieuwe elektrische wagens moeten vanaf vandaag voorzien zijn van een artificieel waarschuwingsgeluid voor andere weggebruikers.

Wereldwijde organisaties die opkomen voor blinden en slechthorenden, hebben met onderzoeken aangetoond dat de huidige generatie elektrische wagens veel te stil zijn, waardoor het nog gevaarlijker wordt voor blinden, slechthorenden en uiteraard alle andere weggebruikers.

AVAS

Om die reden heeft de EU aan de hand van een verordening ervoor gezorgd dat alle nieuwe elektrische wagens vanaf vandaag moeten voorzien zijn van een AVAS-systeem. AVAS staat voor Acoustic Vehicle Alerting System. Concreet betekent dit dat de wagen bij een snelheid tot en met 20 km/u een waarschuwingsgeluid moet maken.

Volgens de EU-verordening moet de wagen het geluid van een reguliere verbrandingsmotor maken. Dat geluid moet ook hard genoeg zijn zodat ook slechthorenden en ouderen het kunnen horen. Het gestelde geluid ligt op een minimum van 56 dB en maximum 75 dB. In 2011 al was de Nissan Leaf het eerste model met een soortgelijk waarschuwingssysteem.

 

Niet iedereen blij met AVAS

Voor veel mensen betekent de komst van elektrische wagens ook minder lawaai en dus een aangenamere buurt om in te leven. Met deze artificiële geluiden verandert dat de zaak weer. Daarnaast zijn er dan weer organisaties die oproepen om het artificiële geluid door te trekken naar alle snelheden, zodat het op alle vlakken veiliger wordt.

In het filmpje van BBC 5 hoor je een aantal varianten van het artificiële geluid. Het klinkt nogal toetsenbord-achtig vind ik zelf, als het begin van een een nummer van Kraftwerk. Tegen 2021 zouden alle elektrische wagens (inclusief de huidige) het nieuwe AVAS-systeem aan boord moeten hebben. Als bestuurder zou je wel de mogelijkheid krijgen om de geluidsfunctie ’s avonds uit te zetten.