In Duitsland wordt aan technieken gewerkt om vliegtuigen volledig autonoom te laten landen.

Vliegtuigen vliegen al jaren automatisch zonder dat de piloot nog extreem veel moet doen. Maar landen deden ze nog niet volledig autonoom zonder menselijke handelingen. De functie van een piloot verandert hiermee van bestuurder naar operateur en controleur, de piloot geeft opdracht aan het toestel wat het moet doen en controleert of dit dat correct uitvoert.

Verre toekomst

Het klinkt als verre toekomst, net zoals dat bij volledig autonome wagens klonk. Maar in Duitsland werd een eerste test gedaan met een vliegtuig dat volledig autonoom kon landen. Momenteel lopen de tests nog bij kleinere vliegtuigtoestellen. Concreet detecteert het systeem automatisch de landingsbaan en gaat het zichzelf positioneren om op de juiste manier te landen. De stuurknuppel blijft wel mee bewegen zodat je als piloot indien nodig meteen kan bijsturen.

Wanneer het toestel de landingsbaan aanraakt gaat hij ook vanzelf remmen en het toestel tot stilstand brengen. Deze nieuwe technologie heet de IR Runway Detection en is een belangrijke factor in de automatisering van de luchtvaart. De technologie werkt op basis van GPS en infraroodsystemen die zo accuraat mogelijk de landingsbaan proberen vast te stellen. Om op de juiste manier te landen moet het de software een heleboel berekeningen maken die uiteraard niet simpel zijn.

München

De tests werden uitgevoerd door een samenwerking van de Technische Universiteit van München en Braunschweig met een heel aantal luchtvaartinstituten en softwarebedrijven. Ook het Duitse ministerie van economie en energie investeerde in dit project.

Het project is momenteel nog maar in een eerste fase. De test die je hierboven ziet dateert van mei en ging verbazend vlot. Het toestel herkende de landingsbaan snel en kon gemakkelijk landen zonder dat de piloot ook maar één handeling moest doen.

Uiteraard moeten er nog een pak meer tests gedaan worden voordat je dit systeem kan inzetten voor langere commerciële vluchten. Mij spreekt het alleszins niet erg aan. Ik vertrouw momenteel nog liever op menselijke handelingen tijdens het vliegen dan op pure software. Dat bewijzen ook de problemen met de Boeing 737 MAX die al maanden aan de grond staat.

Systeem waarmee het vliegtuig automatisch de landingsbaan detecteert.