Als je Google vraagt om een link naar jezelf te verwijderen in de zoekresultaten, hoeft Google dit enkel te doen binnen de Europese Unie. Dat is de uitspraak van het Europese Hof in een rechtszaak die al jaren liep.


Je hebt het recht om aan Google te vragen om bepaalde links te verwijderen in zoekopdrachten over jezelf. Dit is vooral bij artikels over sites die informatie bevatten die je schade kunnen berokkenen. Stel dat je een conflict zou hebben met een bepaalde blogger en deze maakt je zwart op zijn website, dan wil je uiteraard niet dat iedereen die jou naam zou opzoeken dit als eerste zoekopdracht krijgt. Om reputatieschade te vermijden, kan je Google hiervan verwittigen. Google haalt deze link dan uit de prominente zoekopdrachten. Dit heet het ‘recht om vergeten te worden’.

Dit recht geldt enkel binnen de grenzen van de Europese Unie. Dat heeft het Europese Hof van Justitie vandaag uitgesproken. Dat betekent dat schadelijke links die naar jou verwijzen wel zichtbaar blijven in bijvoorbeeld Amerika of Japan. Het Hof oordeelt dat Google hier buiten Europa niet voor verantwoordelijk kan worden gesteld.

Rechtszaak begon al in 2015

De uitspraak van het Hof is het eindresultaat van een proces dat al jaren aansleept. In 2015 eiste het CNIL dat Google wereldwijd zoekresultaten met gevoelige informatie moest verwijderen. CNIL is de nationale commissie voor gegevensbescherming in Frankrijk. Google weigerde om dit te doen. CNIL bracht Google voor de Raad van State, de hoogste juridische instelling in Frankrijk. Deze speelde op zijn beurt de zaak door naar het Europese Hof van Justitie.


Deze oordeelde dus vandaag dat het recht om vergeten te worden blijft behouden in Europa, maar niet daarbuiten. Het Hof vindt zich niet bij machte om de wetgeving op te leggen in niet-EU landen. De motivering van het Hof luidt dat zij vrezen dat de wet in dictatoriale regimes zou kunnen misbruikt worden. Het Hof kiest hiermee in feite voor een gulden middenweg. Enerzijds biedt het zijn burgers een betere bescherming van hun privacy, maar anderzijds wil het de vrije meningsuiting niet beknotten. Google speelde altijd sterk op dat laatste gegeven in tijdens hun verdediging.

Niet volledig machteloos

Google wil zijn gebruikers op het hart drukken dat zij nooit volledig machteloos staan tegen gevoelige informatie. Google adviseert om in eerste instantie zelf de website aan te spreken en een compromis te zoeken. Indien dit niet lukt, kan je Google hiervan verwittigen. Deze zal de website ‘aanmanen’ het bericht te verwijderen.