Maar de achterstand op de mobiele en de desktopapplicatie blijft nog steeds groot. Ook de advertentie-inkomsten die YouTube uit de smart-tv app haalt zijn nog niet voldoende.

Volgens cijfers van YouTube wordt de applicatie voor smart-tv’s steeds populairder. Elke maand zouden meer dan 100 miljoen gebruikers in de Verenigde Staten video’s op hun televisie bekijken. Dat cijfer ligt maar liefst 80% hoger dan een jaar geleden. Jammer genoeg maakte YouTube en Wall Street Journal dat de cijfers publiceerde geen statistieken bekend voor andere werelddelen.

Toch is YouTube nog steeds voornamelijk een mobiel platform. Eind 2019 had YouTube ongeveer zo’n 2 miljard actieve maandelijkse gebruikers. Die gebruikers kijken elke dag voor meer dan een 1 miljard uur aan video’s. 70% van die kijktijd wordt gegeneerd vanuit de mobiele smartphoneapplicatie. De desktopapplicatie blijft de smart-tv app voorlopig ook nog ver voor.

Strijd om advertentie-inkomsten

Die cijfers hebben wel degelijk een impact op de businessstrategie van YouTube. Het zorgt er voor dat zowel gebruikers als adverteerders YouTube als een sociaal mediaplatform beschouwen, en minder als streamingdienst voor de televisie. YouTube krijgt daardoor voorlopig nog maar enkele kruimels van de koek van het advertentiebudget dat bedrijven er door jagen advertenties in streamingdiensten te kunnen tonen; in de Verenigde Staten was dit alle bedrijven tezamen 6,5 miljard dollar.

Nu is het zeker niet zo dat YouTube advertentie-inkomsten te kort komt. Het is voor adverteerders één van de belangrijkste media om mobiele consumenten te bereiken. De advertenties op YouTube worden ook steeds moeilijker om te ontwijken. Toch ziet Alphabet in televisieadvertenties een belangrijke markt waar YouTube nog te weinig van profiteert.  Adverteerders hanteren wel een andere aanpak als het aankomt op adverteren voor televisiediensten dan voor mobiele diensten. De focus ligt veel meer op het creëren van merkbekendheid dan op het aanzetten tot acties zoals doorklikken naar je website.

YouTube zal nog meer inspanningen moeten leveren om adverteerders te overtuigen ook te investeren in hun televisieapp. Adverteerders willen meer overtuigd worden dat de content op het platform veilig is voor hun merk en dat YouTube als dienst dezelfde kwaliteit levert als andere televisiediensten. Omdat YouTube opgebouwd is rond user-generated content, is het voor adverteerders moeilijker om te controleren waar hun advertenties verschijnen. YouTube werkt sinds enkele weken voor Amerikaanse bedrijven met een soort veilingsysteem om ze naar de smart-tv app te lokken.

Hoe kijk jij het liefst naar YouTube: via je smartphone, laptop of televisie?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here