Lotus legt vanaf 2021 focus op elektrische wagens

In zijn 72-jarige bestaan heeft Lotus prachtige modellen op de markt gebracht. De meeste mensen herkennen een Lotus vrijwel meteen aan het iconische ontwerp. 72 jaar lang bouwde de Britse sportwagenfabrikant wagens met verbrandingsmotoren. Vandaag ligt het anders, met de komst van de Evija wordt de toekomst van het sportwagenmerk een stuk duidelijker.
Lotus Cars
Sinds 2017 is Lotus een onderdeel van Geely. Onder het bewind van CEO Phil Popham kwam het sportwagenmerk onder de Chinese holding waar ook Volvo en Polestar zitten. Het resultaat? Directe toegang tot een pak knowhow, geld en een enorme kennis en voorraad over/aan batterijen.
Volgens CEO Popham draagt lotus rijplezier en ‘verlichting’ hoog in het vaandel. En om die reden heeft de Britse autobouwer ervoor gekozen om vanaf 2021 alleen nog maar 100% elektrische sportwagens te gaan bouwen. De aankomende Evija is dus nog maar het begin. Evija betekent dan ook ‘de eerste’. Er komen er dus nog.

2021
Dat is het jaar waarin Lotus zijn allerlaatste model met verbrandingsmotor zal voorstellen. Het bedrijf liet zelf weten dat het vanaf dan de focus voor 100% op elektrische sportwagens zal leggen. Volgens CEO Popham is één van de leukste aspecten van EV’s het feit dat de ingenieurs hun wagen-ontwerp niet moeten bouwen rond een motorblok. Dat geeft hen meer flexibiliteit en vrijheid in het ontwerp.
Nu we dit allemaal weten verwachten we heel veel van het in Norfolk gevestigde Lotus. In 2019 stelde de autobouwer zijn elektrische Evija voor met 2000 pk. Maar wanneer die op de markt zal verschijnen is nog niet duidelijk, volgens de eerste berichten zou de Evija een prijskaartje hebben van bijna 2 miljoen euro.