Nieuws

Telegram komt met advertenties

Telegram Stories
De versleutelde chatdienst wil met het implementeren van advertenties zijn onafhankelijke bestaan verzekeren, zonder betalende functies toe te voegen.

Telegram, de chatapplicatie waarbij gebruikers berichten kunnen encrypteren, is van plan om zijn dienst te voorzien van advertenties in 2021. Dat meldt oprichter Pavel Durov in een bericht op zijn eigen Telegram-kanaal. Hiermee wil de chatdienst de dienst draaiende houden en laten groeien.

In de post verduidelijkt hij de stelling van het bedrijf rond het invoeren van de advertenties. “Nu Telegram 500 miljoen actieve gebruikers nadert, stellen velen van jullie zich de vraag: wie gaat er betalen om de groei te ondersteunen?”, aldus Pavel Durov. “Wanneer een techproject deze schaal bereikt, zijn er typisch gezien twee opties: geld beginnen verdienen om de kosten te betalen, of het bedrijf verkopen.”

Sneer naar WhatsApp

Durov wil zich onderscheiden van andere chatapplicaties en maakt dat ook duidelijk in zijn bericht. “We gaan het bedrijf niet verkopen, zoals de oprichters van WhatsApp.” Volgens hem ligt de focus steeds op de gebruikers en integriteit: “Telegram moet de wereld een dienst blijven doen als een voorbeeld van een techbedrijf dat streeft naar perfectie en integriteit. En, zoals de trieste voorbeelden van onze voorgangers tonen, dat is onmogelijk als je deel wordt van een groot bedrijf.”

De oprichter wil verder wel gebruikers geruststellen door te melden dat de functies die momenteel gratis zijn dat ook zullen blijven. Alle onderdelen die te maken hebben met het versturen van boodschappen zullen ook gevrijwaard worden van de advertenties. Er zullen nieuwe functies voor bedrijven en grote gebruikers worden toegevoegd, waarvan er sommige tegen betaling zullen zijn. Gewone gebruikers moeten zich geen zorgen maken.

Hoe de advertenties er juist uit zullen zien, is voorlopig nog onbekend. Er wordt wel gemeld dat het via een eigen Ad Platform zal lopen voor zijn one-to-many-berichten. Ze willen hierbij niet zo invasief zijn als de advertenties op Twitter. Daar zien de berichten er te hard uit als gewone berichten. Ze willen een systeem dat ‘gebruiksvriendelijk is, privacy respecteert en hen in staat stelt om de kosten van de servers en het verkeer te dekken’, aldus Telegram. Wanneer deze juist zullen worden toegevoegd, is nog niet geweten, dus hou ons zeker in de gaten.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business