LinkedIn meest geïmiteerde merk voor phishing
Check Point Research rangschikt na elk kwartaal in zijn Brand Phishing Report de merken die hackers het vaakst imiteren voor phishingdoeleinden. LinkedIn staat voor het eerst – met ruime afstand – bovenaan de lijst voor phishing. Het zakelijke sociale medium had in de eerste maanden van 2022 ongewild een aandeel in 52 procent van alle gekende phishing-pogingen. Vorig kwartaal kon maar 8% van de phishing-aanvallen gelinkt worden met LinkedIn.
Lees ook: 7 tips om een phishingmail te herkennen
Wellicht misbruiken hackers LinkedIn omdat we in onze mailbox regelmatig updates ontvangen van connectieverzoeken en vacaturemeldingen. We verwachten dus mails van LinkedIn, waardoor we misschien minder aandachtig naar de inhoud en afzender van de mail kijken. Maar je bent dus best toch altijd waakzaam voor mails die van een sociaal mediaplatform afkomstig lijken te zijn.
Top 10 meest geïmiteerde merken voor phishing
Na LinkedIn zijn DHL, Google en Microsoft populaire namen om te misbruiken voor phishing. Dit is de meest recente top 10-lijst van Check Point Research:
- LinkedIn (52 procent
- DHL (14 procent)
- Google (7 procent)
- Microsoft (6 procent)
- FedEx (6 procent)
- WhatsApp (4 procent)
- Amazon (2 procent)
- Maersk (1 procent)
- AliExpress (0,8 procent)
- Apple (0,8 procent)
“Deze phishing-pogingen zijn gelegenheidsaanvallen. Criminele groepen zetten deze phishing-pogingen op grote schaal op en voeren ze uit met als doel zoveel mogelijk mensen zover te krijgen dat ze hun persoonlijke gegevens prijsgeven. Sommige aanvallen zijn gericht op het verkrijgen van macht over individuen of het stelen van hun informatie, zoals we nu zien bij LinkedIn. Andere zijn pogingen om malware op bedrijfsnetwerken in te zetten, zoals de nep-e-mails met vervalste vervoersdocumenten die we bijvoorbeeld veel in de scheepvaartsector zien”, zegt Zahier Madhar, Security Engineer Expert bij Check Point Software in België.
4 tips voor je cyberveiligheid
- Wees voorzichtig met het verstrekken van persoonlijke gegevens en referenties aan zakelijke applicaties of websites
- Denk twee keer na voordat je e-mailbijlages of links opent, vooral e-mails die beweren van bedrijven als LinkedIn of DHL afkomstig te zijn, aangezien de kans op imitatie momenteel het grootst is bij deze bedrijven
- Let op spelfouten in e-mails
- Pas op voor dringende verzoeken, zoals “verander nu uw wachtwoord”