Nieuws

Amazon’s CO2-uitstoot nam vorig jaar op ‘drastische wijze’ toe

Amazon hogere CO2 uitstoot
© Unsplash
In plaats van een stap richting klimaatneutraliteit, liet Amazon zijn CO2-uitstoot vorig jaar verder toenemen. Over heel 2021 steeg de uitstoot van de webwinkelgigant met 18 procent.

Amazon stelde zich jaren geleden het doel om in 2040 klimaatneutraal te zijn. Op dit moment lijkt er weinig terecht te komen van die doelstelling. Uit een recent gepubliceerd klimaatrapport van de webwinkelgigant blijkt namelijk dat de CO2-uitstoot in 2021 flink toenam. De toename in de CO2-uitstoot is volgens het bedrijf onder meer toe te schrijven aan toegenomen verkopen tijdens de pandemie. Daarnaast droeg ook de groei van het aantal warehouse-locaties bij aan de hogere CO2-uitstoot. In totaal bedroeg de CO2-uitstoot volgens Amazon 71,54 miljoen ton, 18 procent meer dan in 2020.

Berekeningen van Amazon

Ondertussen valt er wel wat af te dingen aan te CO2-berekeningen van Amazon, meldt Reveal. Bij de berekening van de totale CO2-uitstoot houdt Amazon enkel rekening met producten die de webwinkel zelf produceert, opslaat en verstuurt. Zulke producten vormen ongeveer één procent van de totale goederenstroom van Amazon, terwijl producten van derden goed zijn voor de overige 99 procent van de verkopen. Van de overige producten wordt de vrijgekomen CO2-uitstoot door de verkoop dus niet meegerekend in zijn werkelijke klimaatbijdrage.

Hierdoor blijft het lastig de totale klimaatimpact van de webwinkel te achterhalen. Wat hier ook aan bijdraagt is dat derde verkopers, door hun beperkte CO2-uitstoot, vaak niet verplicht zijn CO2-cijfers vrij te geven.

Verdubbeling in warehouses

Amazon lijkt ondertussen gas terug te nemen om de CO2-uistoot te doen dalen. USA Today meldt dat Amazon de bouw van 18 warehouses heeft stilgelegd of uitgesteld. Dit volgt op een verdubbeling van het aantal Amazon-warehouses na de komst van de pandemie. Met de groei probeerde Amazon de toegenomen vraag naar online bestellingen bij te benen. Ondertussen is die vraag in een vrije val terechtgekomen, en is extra capaciteit niet langer vereist.

Wat de exacte plannen van de webwinkelgigant zijn om tegen 2040 klimaatneutraal te zijn, is niet bekend. Wel blijft het bedrijf mikken op de doelstelling, schrijft het in het klimaatrapport.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business