Hoe meet u de performance van een bedrijf ?
Het management van uw bedrijf wil de performance van het bedrijf beter begrijpen, beheren en verbeteren. De statistieken die u met business intelligence uit uw datawarehouse haalt zijn hiervoor onvoldoende. Wat u nodig hebt is software voor ‘corporate performance management’. CPM is de nieuwe tak aan de boom die business intelligence heet.
Stijn Vermeulen was van 2001 tot 2006 managing director van Cognos BeLux. In 2007 stichtte hij ‘element61’, een bedrijf dat advies verleent in de domeinen business intelligence en corporate performance management. In mei gaf hij een seminar over het thema corporate performance management bij IT Works.
Van BI naar CPM
Business intelligence kennen we al een tijdje. We bouwen een datawarehouse, brengen de gegevens over uit de operationele databases door middel van extraction, transformation en loading, analyseren de gegevens en creëren rapporten. We maken gebruik van metadata, en werken aan datakwaliteit. Kan onze manager goed overweg met cijfers, dan komen er advanced analytics bij, dashboarding en scorecarding. Ook alerting and notification horen bij business intelligence.
Maar een moderne manager wil nog meer cijfers, cijfers die hem helpen het bedrijf te sturen. En dan komt CPM op de proppen. Corporate performance management is, volgens onderzoeksbureau Gartner, “een methodologie om de processen rond strategiedefinitie en uitvoering, financieel management en toekomstige performantie van het bedrijf beter te gaan beheren.” CPM software werkt aan consolidatie, budgettering, planning & forecasting, Activity Based Costing /Activity Based Management, strategieformulering en scorecarding.
Stijn Vermeulen: “Waar business intelligence vooral focust op het in kaart brengen van het verleden, focust CPM eerder op het heden (scorecards) en de toekomst (planning & budgettering). Organisaties hebben nood aan een goede integratie van cijfers over verleden, heden en toekomst om het bedrijf te kunnen sturen. Bijvoorbeeld, de beste assumpties voor het opmaken van budgetten komen uit historische gegevens. Een ander voorbeeld: een afgerond budget moet men opnieuw kunnen analyseren naast de reële cijfers.”
Business intelligence en corporate performance management horen bij elkaar; ze vullen elkaar aan. De combinatie van beide wordt soms performance management genoemd.
Vendors leveren complete performancemanagementsuites, die alle aspecten van bedrijfsbeheer omvatten, nu nog voornamelijk met een focus op kwantitatieve data. Stijn Vermeulen:”Op termijn zullen daar wellicht ook functionaliteiten van document management, search en collaboration aan toegevoegd worden. Waar de ERP-suites dan de volledige operationele datastroom beheren met focus op efficiëntie, zullen de performancemanagementsuites alle strategische en tactische beslissingprocessen beheren, met een focus op effectiviteit.”
De markt
De markten van BI en CPM software groeien naar elkaar toe. Stijn Vermeulen: “Business intelligence is de laatste tien jaar een volwassen markt geworden. Er is een consolidatie geweest van de markt door zowel de overnames uitgevoerd door de pure BI-spelers (Cognos, Business Objects enzovoort) die op die manier flink zijn gegroeid, als door grote softwarebedrijven (SAP, Microsoft, Oracle, IBM enzovoort) die via gerichte overnames hun aanbod in BI hebben verbreed.”
En hoe staat het met CPM? Stijn Vermeulen: “Tot het begin van de jaren 2000 was dit een enorm gefragmenteerde markt met veel kleine aanbieders en een grotere speler, Hyperion. Nu is deze markt al gegroeid tot een vierde van het omzetcijfer van de BI- markt, maar groeit hij bovendien aan 20-30% op jaarbasis terwijl BI terugvalt naar single digit groei.”
Een bedrijf dat een analyse wilde uitvoeren van verleden, heden en toekomst moest tot voor kort een beroep doen op software van verschillende aanbieders. Dat maakte deze ‘integratie’ verre van makkelijk, gezien noch de software, noch de datastructuren gemeenschappelijk waren. Stijn Vermeulen:”We kunnen dan ook verwachten dat de voornaamste trend in business intelligence voor de komende jaren de volledige convergentie wordt van de BI-markten en functionaliteiten met die van corporate performance management, misschien onder de naam ‘performance management’. “
Christiane Vandepitte is zelfstandig consultant.