Solution providers die kosten van klanten willen drukken door reeds bestaande opslagoplossingen flexibeler en efficiënter te maken, hebben hiervoor meer en betere mogelijkheden dan ooit. Met een scala aan innovatieve technologieën kunnen opslagkosten aanmerkelijk worden verlaagd. Solution providers kunnen hiermee best practices voor hun klanten opzetten die bij lopende investeringen onmiddellijk al voor een hoger rendement zorgen: we noemen dit ROY (return on yesterday).
Deze voorzieningen zijn bijzonder welkom. Klanten moeten meer data beheren dan ooit en de hoeveelheden zullen volgend jaar alleen nog maar harder toenemen. Uiteraard is dit alleen maar binnen redelijke kostenkaders op te vangen wanneer je kunt bouwen op een betrouwbare partner en een krachtig systeem van hulpmiddelen.
Voor solution providers die klanten willen helpen hun opslagruimte te maximaliseren en de efficiëntie van hun infrastructuur en hun operaties te vergroten, zijn er vier hoofdmethodes:
1. Vaststellen welke opslagcapaciteit nog niet wordt gebruikt, met als doel een beter gebruik van opslagruimte;
2. Nieuwe opslagcapaciteit intelligenter toewijzen, om te voorkomen dat een organisatie onnodig veel opslagruimte heeft;
3. Data ontdubbelen, met als doel de vermindering van de benodigde opslagruimte;
4. Alleen relevante content archiveren, met als doel lagere kosten voor archiefopslag.
Opslag nauwkeurig in kaart brengen
Waarschijnlijk zal het geen verrassing zijn voor uw klanten dat ergens in hun systeem ongebruikte opslagcapaciteit braak ligt. Als ze deze weten te benutten voor nieuwe opslagbehoeften, levert dit uiteraard een kostenbeperking op. Als een bepaalde opslagarray voor slechts 50% wordt gebruikt, betaalt de klant immers twee keer zoveel als nodig is. Niet-gebruikte capaciteit verbruikt energie, zorgt voor hogere koelingskosten, neemt waardevolle ruimte in en vereist kostbaar onderhoud.
Het komt regelmatig voor dat opslagruimte suboptimaal wordt gebruikt. Een recent onderzoek van InfoPro wees uit dat de benuttingsgraad bij de gemiddelde organisatie slechts 35% bedraagt. Hoe komt dat? Doordat voor een correcte toewijzing van opslagcapaciteit inzicht in het gebruik van resources nodig is. Organisaties moeten de beschikbaarheid en het gebruik van resources nauwkeurig kunnen bijhouden. Ze moeten kunnen zien hoe de diskruimte op dit moment wordt gebruikt en hoe dat in het verleden was. Zonder deze informatie zullen gebruik en toewijzing van opslagruimte uit de pas lopen.
De huidige tools voor resourcemanagement dragen bij aan een oplossing voor deze kwesties. Organisaties kunnen hiermee zien hoe applicaties gerelateerd zijn aan de benodigde resources, ze kunnen potentiële bottlenecks of storingspunten vaststellen, onjuiste opslagconfiguraties lokaliseren die leiden tot niet-gebruikte opslagcapaciteit, en ongebruikte opslagruimte in gebruik nemen. Uiteindelijk voorkomt dit alles dat er onnodige opslagkosten worden gemaakt.
Dun is de mode
Vaak wijzen klanten meer dan de benodigde opslagcapaciteit toe aan nieuwe applicaties. Maar tegenwoordig ontdekken steeds meer organisaties thin provisioning, een methode waarbij opslagcapaciteit naar behoefte wordt toegewezen en niet in grote, afgeronde porties.
Bij de overstap van thick naar thin komen klanten soms in de problemen, en ook blijkt het soms moeilijk om het ‘dunne’ opslagbeleid vol te houden. Bij veel moderne oplossingen kan de implementatie van thin provisioning zorgen voor systeemonderbrekingen. Na de overstap moet het systeem soms handmatig worden opgeschoond om de ongebruikte diskruimte beschikbaar te maken. Bovendien voldoen traditionele thin provisioning-arrays soms niet aan de eisen van de klant, omdat ze meestal geen inzicht bieden in de data die de server en de applicaties daadwerkelijk gebruiken. Dit kan tot gevolg hebben dat de opslag niet ‘dun’ blijft.
Om deze struikelblokken te vermijden kunnen partners gebruikmaken van technologieën die op meerdere platforms toepasbaar zijn en geschikt zijn voor thin provisioning. Hiermee wordt de thin provisioning-opslagmethode tijdens de overstap geoptimaliseerd, het opschonen en opnieuw gebruiken van vrijgekomen ruimte verloopt automatisch en thin volumes blijven thin, doordat het beheer van thin volumes wordt gekoppeld aan een bestandssysteem dat rekening houdt met deze methode. Resultaat: meetbare verbeteringen bij de benutting van opslagruimte.
Precies genoeg
Vrijwel alle klanten lopen aan tegen de steeds grotere hoeveelheden data die ze moeten beheren. In deze tijden van virtuele globalisering draait alles om gegevens en moet de groeiende datastroom altijd kunnen worden opgevangen. Maar wanneer klanten meerdere kopieën of versies van hetzelfde spreadsheet of tekstdocument bewaren, terwijl de data in de verschillende versies voor 95% overeenkomen, verspillen ze waardevolle opslagruimte. En dat niet alleen: de overtollige data nemen waarschijnlijk ook kostbare bandbreedte in beslag tijdens het maken van een back-up.
Met data deduplicatie kunnen partners hun klanten helpen om dergelijk verspillend gebruik van data tegen te gaan. Deze techniek verdeelt brokken data in kleinere segmenten die op disk worden opgeslagen. De deduplicatie vindt dus plaats op segmentniveau. Als tien verschillende bestanden van uw klant een bepaald segment bevatten, hoeft dat segment maar één keer te worden opgeslagen en hoeft er maar één back-up van te worden gemaakt. Data deduplicatie kan tot aanmerkelijke resultaten leiden: in sommige gevallen neemt het back-upvolume met wel 90% af, en de bandbreedte voor back-ups zelfs met 97%.
Het mooie is dat er steeds meer deduplicatie-oplossingen op de markt komen en dat klanten steeds meer keus hebben in de manier waarop ze deze technologie willen implementeren. Wanneer deduplicatie softwarematig wordt aangeboden als onderdeel van het back-upproces, zijn er meer mogelijkheden om de oplossingen aan de wensen van de klant aan te passen. Bij een dergelijke softwarematige oplossing kunnen klanten ook de verschillende functies van hun back-upsoftware benutten.
Het juiste bestand op de juiste plaats
Intelligent archiveren is de laatste van onze vier aanbevelingen om opslaginvesteringen van klanten te optimaliseren. Elke dag komt er in elk bedrijf een grote hoeveelheid content binnen, die niet allemaal hoeft te worden gearchiveerd. Spamberichten en ongevraagde advertenties kunnen een inbox overbelasten zonder ook maar enige waarde toe te voegen. Vertrouwelijke zakelijke e-mail is juist weer zo belangrijk dat er een beleid moet worden geformuleerd voor de (beperkte) bewaring ervan.
Met intelligente archivering kunnen klanten zelf bepalen hoe hun archief eruitziet. Ze kunnen ervoor zorgen dat alleen relevante content mét context wordt bewaard. Content kan in verschillende typen worden onderverdeeld; de meest geavanceerde archiveringssystemen bieden allerlei classificatieopties, van geautomatiseerd tot door de gebruiker gedefinieerd of op basis van een extern systeem. De bijbehorende beleidsregels worden zodanig afgedwongen dat de verschillende soorten informatie precies zolang worden bewaard als nodig is. Bovendien kunnen klanten een systeem van hiërarchische opslag gebruiken, waarbij weinig gebruikte of minder belangrijke bestanden van dure naar goedkope opslagdisks worden verplaatst.
Net als de eerder genoemde opslagopties levert intelligente archivering resultaten op. Sommige organisaties brengen de hoeveelheid data in de bovenste laag van hun hiërarchie met 70% terug en hun opslagkosten over de hele linie met 40%.
Conclusie
Wanneer klanten explosieve datagroei willen kunnen opvangen en tegelijk hun kosten willen beheersen, kunnen partners werkelijk waarde toevoegen. Ze kunnen oplossingen bieden die ertoe leiden dat de klanten efficiënter en zuiniger omspringen met de opslagcapaciteit. Door resourcemanagement te benutten en gebruik te maken van thin provisioning, data deduplicatie en intelligente archivering, kunnen klanten hun bestaande infrastructuur optimaliseren en hun opslagkostenprofiel verbeteren. Uiteindelijk leidt dit tot een betere ROY.