Cultuurshock 2.0

Is uw bedrijf al een enterprise 2.0? Met andere woorden: maakt uw bedrijf al op een of andere manier gebruik van social media? Als dat niet zo is, loopt u het risico om in de toekomst achterop te hinken.

Eerst en vooral omdat steeds meer mensen verwachten dat ze de socialmediatools die ze thuis gebruiken ook in hun werkomgeving ter beschikking hebben. Het verhaal dat social media vooral door jongeren gebruikt worden, is allang achterhaald. Vandaag de dag gebruikt nagenoeg iedereen op een of andere manier social media. Zowel persoonlijk als zakelijk overigens.

De kunst is echter om de mogelijkheden die zijn ontstaan met de nieuwe manieren van communiceren ten volle voor het bedrijf, voor de werknemers en voor de klanten/leveranciers te benutten. Dit kan toelaten om de silostructuren verder te doorbreken, en heel wat belangrijke of interessante kennis en informatie eenvoudig te verspreiden en te delen binnen een bedrijf.

Het gebruik van social media zorgt ervoor dat de volgende generatie werknemers veel eenvoudiger zelf input kan leveren en projecten sneller kan bijsturen waar nodig.

Efficiëntie omhoog
Maar social media bieden ook andere mogelijkheden voor uw bedrijf. Interne en externe communicatie zijn uiteraard no-brainers, maar wiki’s, blogs, collaborationtools, location based services, ze kunnen allemaal ingezet worden om de efficiëntie te verhogen in een zakelijke omgeving.

Maar daarvoor moeten social media wel ingebed raken in zakelijke toepassingen. Niet alleen omdat gebruikers dat verwachten, maar vooral omdat ze meer functionaliteit aanreiken en de efficiëntie verhogen. Daar ligt dan ook een grote uitdaging voor bedrijven die zakelijke toepassingen ontwikkelen.

Zij moeten een gebruiksvriendelijk antwoord vinden op vragen als: hoe verzamel ik eenvoudig feedback op een businessproces en hoe pas ik dat in binnen de toepassing? Hoe kan ik werknemers zo efficiënt mogelijk documenten laten delen over toepassingen heen? En hoe kan ik snel en eenvoudig commentaren van klanten opsporen en de helpdesk een antwoord laten bieden?

Ook zakelijke toepassingen kunnen verrijkt worden met het groeiende aanbod aan social media. Het naadloos aansluiten van die toepassingen in uw processen en ondersteunende IT-omgevingen leidt duidelijk tot betere en snellere communicatie en beslissingen.

Niet alleen uw bedrijf en uw werknemers zullen in de toekomst meer enterprise 2.0 moeten worden, ook de zakelijke toepassingen gaan die richting uit. Een stap die Oracle alvast nadrukkelijk gezet heeft met Oracle Fusion Applications.

2.0blogbusinesscultuurshockenterprise 2-0itprofessionaloracleverhaeghexavier

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken