Nieuws

E-commerce doet magazijnen compleet veranderen

Een magazijn voor e-commerce is op een andere leest geschoeid dan een logistiek centrum voor de reguliere handel: er worden specifieke oplossingen geboden die inspelen op de hoge verwachtingen van de online klant.

E-commerce heeft nood aan e-warehouse

Een magazijn voor e-commerce moet op een andere leest geschoeid zijn dan een logistiek centrum voor de reguliere handel: er moeten specifieke oplossingen geboden worden die inspelen op de hoge verwachtingen van de online klant. Dat stelt het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) in haar pas gepubliceerde rapport ‘E-warehouse’.

 

Van groot naar klein

Een magazijn voor ‘traditionele logistiek’ is meestal ingericht in functie van grote bestelhoeveelheden en stabiele volumes. Een magazijn voor e-commerce staat daar haaks op en moet vooral rekening houden met kleine pickhoeveelheden, steeds minder tijd tussen order en orderafhandeling, veel retouren, personalisering van verpakking en sterk fluctuerende volumes waarop onmiddellijk moet ingespeeld kunnen worden.

 

De klant is meer dan ooit koning

De eisen die de klant stelt bij aankopen op het web hebben een belangrijke impact op alle schakels van de orderafhandeling. Online shoppers eisen een snelle levering: de tijd tussen bestelling en verzending wordt alsmaar korter. Dat zorgt voor een complexe organisatie van de personeelsbezetting in een e-warehouse, niet alleen doordat de bestelvolumes minder voorspelbaar zijn, maar ook omdat het picken en inpakken van e-bestellingen zeer arbeidsintensief is.

businessdigital commercee-warehouseitprofessionalnieuwssmart businesssmartbusinessvil

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken