Nieuws

Durf neen te zeggen tegen collega's

Springt u meteen recht als collega's u vragen om hen ergens mee te helpen? Fout, oordelen sommige experts. Soms beschermt u zich beter tegen uzelf.

U staat best niet altijd meteen klaar voor uw collega"s en medewerkers, vindt Elizabeth Grace Saunders, time coach en gastblogger bij Harvard Business Review. "Sommige jobs, zoals brandweerman, eisen vanzelfsprekend een snelle reactie. Maar in vele andere gevallen zorgt uw bereidwilligheid ervoor dat het eigenlijke werk blijft liggen. Dat wordt dan ofwel in het weekend gedaan, met uw laatste restje energie, ofwel helemaal niet."

Het komt er op aan om op tijd uw grenzen te bepalen, waarschuwt Saunders. En dat kan door alvast volgende drie zinnen te vermijden.

"Mijn deur staat altijd open!"

Veel managers hollen van meeting naar meeting, en tussendoor voelen ze zich nog verplicht om bereikbaar te zijn voor hun medewerkers. Dit leidt vaak tot een continu binnen- en buitengeloop, waardoor de manager niet aan zijn eigen werk toekomt. Om dit te compenseren, werkt hij of zij wat harder buiten de kantooruren, waardoor ze zich dan weer voelen tekortschieten als partner, ouder, en vriend.

"Herkent u zich hierin? Uw beste vluchtroute uit deze situatie is het verleggen van uw grenzen", adviseert Saunders. "Misschien is een goede manager net diegene die het belang toont van af en toe voorrang te verlenen aan prioritaire taken." Uw deur hoeft dus niet altijd open te staan, zolang u hierover duidelijk communiceert met uw team.

"Natuurlijk kan ik dat!"

Er zijn vele mogelijke redenen waarom u bovenstaande zin zou uitspreken: u bruist van energie, u bent dienstvaardig, u barst van de ambitie en wil uzelf dus zo vaak mogelijk profileren. Dit kan zich echter tegen u keren wanneer u hierdoor uw eigen werk links laat liggen en dus uw topprioriteiten verwaarloost.

Saunders: "De enige vraag die u zich moet stellen telkens er zich zo"n gelegenheid voordoet, is: "Heb ik op dit moment tijd over om aan deze activiteit te besteden?" Zo ja, bied dan gerust uw diensten aan. En anders slaat u beter een keertje over. Het kan op een unieke opportuniteit lijken, maar er komen altijd andere gelegenheden.” 

"Ik doe het zelf wel"

Wie van een uitvoerende naar een leidinggevende evolueert, kent het gevoel: u kunt een taak wel delegeren maar als u ze zelf uitvoert, gaat het zoveel sneller en is het bovendien zoveel beter gedaan. Dat kan wel kloppen, maar u bent niet in uw nieuwe rol geplaatst om uw oude werk nog uit te voeren. In de nieuwe rol wordt u afgerekend op andere taken en objectieven. Daarom is het noodzakelijk om uw oude taken te delegeren.

"De eerste vraag die u zich moet stellen bij elke taak, groot of klein, is: "Kan iemand anders dit voor me doen?". Als het antwoord ja is, moet u gewoonweg delegeren", oordeelt Elizabeth Grace Saunders. "Zelfs als u er eigenlijk wel tijd voor zou kunnen maken. Die vrijgekomen tijd dient u eigenlijk te besteden aan de visie en managementkwaliteiten die u aan uw organisatie te bieden hebt."

businesshelphulpvaardigheidleiderschapproductiviteitsmartbusinesstip

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken