Hoe schatten Belgische bedrijven cyberrisico’s in?
Uit cijfers van een rapport van Marsh, een bedrijf gespecialiseerd in verzekeringen en risicobeheer, blijkt dat Belgische bedrijven het niet zo slecht doen in vergelijking met hun Europese tegenhangers op het vlak van bewustwording, strategieën voor risicobeheer en cyberverzekeringen. Dit wil echter niet zeggen dat Belgische bedrijven een waterdichte beveiliging hebben tegen hackers. Er is namelijk nog een lange weg af te leggen op het vlak van cyberveiligheid.
Gekend probleem
Van de ondervraagde Belgische bedrijven beschouwt 47 procent cyberrisico’s als een top 10-bedreiging. Hiermee doen we het een stuk beter dan het Europese gemiddelde van slechts 28 procent. Slechts 15 procent van de Belgische ondervraagden beweert een slechte of geen kennis te hebben over cyberrisico’s. Het Europese gemiddelde hiervan is 30 procent, waardoor België wederom beter scoort.
“Wat het bewustzijn rond deze problematiek betreft, lopen bedrijven in België duidelijk voor op hun Europese collega’s,” vertelt Véronique Franken van Marsh. “Kijken we hoe bedrijven omgaan met cyberrisico’s, dan is er echter nog heel wat ruimte voor verbetering.”
Vals gevoel van veiligheid
Ondanks het hoge bewustzijn rond cyberrisico’s vallen de reacties hierop tegen. Maar liefst 71 procent van de ondervraagde Belgische bedrijven vindt namelijk dat cyberrisico’s een pure IT-verantwoordelijkheid en slechts 6 procent van de ondernemingen betrekken de leidinggevenden bij deze problematiek.
“Dit illustreert dat te veel bedrijven denken dat ze hackproof zijn zolang ze de juiste technologie in huis hebben. Niemand is echter 100 procent veilig en het onderwerp zou dan ook heel hoog moeten staan op de risicoagenda van het bestuur,” legt Franken uit.
Financiële verliezen
Bedrijven binnen Europa en België hebben dus erg veel af te rekenen met cybercriminelen. Hoe vertalen deze aanvallen zich echter in financiële verliezen? Dit blijkt een moeilijke vraag te zijn, aangezien slechts 56 procent van de Belgische bedrijven en 68 procent binnen Europa een raming heeft gemaakt van de potentiële impact van een eventuele cyberaanval.
Aangezien dit bedrag al gauw kan oplopen tot meer dan vijf miljoen euro, is dit een bedroevend laag getal. Hoe weten deze bedrijven namelijk dat ze een cyberaanval wel te boven kunnen komen? Hebben ze voldoende financiële middelen om het verlies op te vangen, of zijn ze gedekt door een verzekering? Nee, zo blijkt uit de resultaten. Maar liefst 56 procent van de Belgische ondervraagden blijkt geen snelle geldoplossing te hebben en slechts 18 procent van deze ondervraagde heeft een cyberverzekering afgesloten.