Promoten van fanposts op Facebook wordt makkelijker
Dat maakte Facebook deze week bekend. Het sociale netwerk rolt nieuwe functies uit die het makkelijker moeten maken om de posts van ‘contentmakers’, zoals bloggers of fans te delen. Zo kunnen bedrijven de posts van andere gebruikers tegen betaling promoten om hun eigen merk in de verf te zetten.
Dat is bijvoorbeeld nuttig wanneer je een beroep doet op social influencers of merkambassadeurs. Zulke gebruikers zijn meestal loyale klanten of partners die op sociale netwerken je merk in de kijker zetten door bijvoorbeeld een positieve boodschap over je product te delen. Het fenomeen werd op Facebook al ingezet als marketinginstrument, maar tot nu toe was het moeilijk om de posts van je merkambassadeurs te verspreiden.
Subtieler
In principe was het wel mogelijk om te betalen om de posts te promoten, hoewel enkel op een omslachtige manier. Ondernemers konden een post van een influencer delen op hun pagina, en dan betalen om de post te promoten, net zoals ze dat bij een advertentie zouden doen. Met de nieuwe functie kunnen bedrijven echter het delen overslagen: ze kunnen rechtstreeks posts selecteren om te promoten. Zo wordt het benadrukt dat de post door een Facebook-gebruiker werd geschreven, en niet van het bedrijf zelf afkomstig is.
Hoe dat eruitziet, blijkt uit een afbeelding van MarketingLand:
Ambassadeurs kiezen
Niet eender welke post kan op die manier verspreid worden. De social influencers zelf kunnen bepalen welke merken hun posts promoten, net zoals bedrijven kunnen aanduiden welke influencers hen kunnen taggen in posts.
Als handelaar ga je daarvoor naar de instellingen van je Facebook-pagina. Onder ‘Merkinhoud’ (‘Branded Content’) schakel je ‘Goedkeuring vereisen’ aan. Vanaf dan kunnen alleen de gebruikers die jij selecteert, je pagina taggen.