Franse DPD heeft zware dobber aan België
Dat meldt De Tijd. De omzet van DPD groeide vorig jaar nog tot 115 miljoen euro, maar liep een bedrijfsverlies op van 4 miljoen euro en een nettoverlies van 7,2 miljoen euro. De verliezen zijn te wijten aan verschillende oorzaken.
Om te beginnen vormt de veeleisende consumentenmarkt z’n tol. DPD zag het licht als een pakjesbezorger voor bedrijven, een markt die inherent goedkoper is om te bezorgen dan aan de consument. Zo bestaat de bezorging aan particulieren vaak uit één pakje, dat bovendien meestal meerdere keren opnieuw moet worden aangeboden omdat de ontvanger niet thuis is. Bedrijven bestellen meer in bulk, wat de bezorging efficiënter maakt. Ook de gratis bezorging die vele online retailers zoals bol.com aanbieden vanaf een bepaald bedrag, zorgen ervoor dat de transportkosten gedrukt moeten worden.
Daarnaast concurreert DPD in ons land nu zowel met bpost als PostNL, beiden met meer ervaring op de consumentenmarkt. Op Europees vlak neemt DPD het op tegen internationale bezorgers als DHL en UPS. Dat alles zorgt ervoor dat de kosten stijgen en de marges krimpen, wat de Franse pakjesdienst rode cijfers oplevert.
De markt is niet alleen hard voor DPD. Bpost zag de omzet weliswaar stijgen, maar moest genoegen nemen met een teleurstellende groei van 18 procent.
https://www.twinkle.be/nieuws/168192/transparante-prijs-online-is-belangrijkst-europese-consument/