Nieuws, slider

Reclame op wieltjes: hoe fietsers je merk kunnen promoten

Het Nederlandse adverteerplatform Squib komt met een wel heel innovatieve manier van adverteren. Hun advertenties lopen op wieltjes, letterlijk.

Het advertentieplatform biedt deelbare fietsen aan die opgetooid kunnen worden met personaliseerbare advertenties. In tegenstelling tot meeste vormen van offline adverteren, kan je precies meten hoeveel mensen de advertentie gemiddeld kan bereiken. Daarvoor zijn de fietsen uitgerust met de nodige technologische snufjes.

Squibikes

De zogenaamde ‘Squibikes’ worden om te beginnen voorzien van een plakkaat van ongeveer 60 op 60 centimeter dat aan weerszijden bedrukt wordt met een advertentie. Verder hebben de fietsen een bluetooth-slot, een gps en een BLE-beacon aan boord, waarmee ze makkelijk traceerbaar zijn. Dat moet ervoor zorgen adverteerders de reisweg van de fietsen kan volgen, en eventueel kan bijsturen naar drukke winkelstraten en uitgaansbuurten. Een dashboard met realtime data geeft je een schatting van het bereik van je advertentie.

Wil je dat bereik verhogen, kan je eventueel zelf een handje toesteken. Zo kan je ook bijvoorbeeld ‘Street Mobs’ creëren: groepen van Squibikes die in dezelfde omgeving fietsen en je merk meteen veel zichtbaarheid brengen.

Squibers

De fietsen worden bereden door de zogenaamde ‘Squibers’, leden van de online Squib-gemeenschap die een kleine vergoeding krijgen om met de fiets op stap te gaan. Een algoritme deelt de straten op naar drukte: parkeer of fiets je in een drukke omgeving, dan krijg je meer geld. Zo moeten de Squibers gestimuleerd worden om te rijden waar zoveel mogelijk mensen ze kunnen zien.

Squib is voorlopig enkel actief in Amsterdam.

adverterenbusinessmarketingsquib

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600