Nieuws

Waarom het bedrijf van de toekomst meer moet doen dan winst maken

In tijden van digitale transformatie en kunstmatige intelligentie moeten bedrijven beseffen dat ze deel uitmaken van de wereld en kiezen om ergens voor te staan.

 
Fortune vindt Salesforce het beste bedrijf om als werknemer aan de slag te zijn. Reden genoeg om even te spreken met Jody Kohner. Op haar visitekaartje lezen we ‘senior vice president of employee marketing and engagement’. ‘Sfeerbeheer’ is de studentikoze vertaling daarvan. De tevredenheid van de Salesforce-werknemers en de propagatie van de bedrijfscultuur staat bovenaan haar prioriteitenlijstje. Mark Benioff richtte Salesforce destijds op volgens zijn intussen bekende 1/1/1-principe: één procent van de omzet van het bedrijf, de tijd van de werknemers en het product moet naar goede doelen als non profits gaan. Benioff draagt die ambitie hoog in het vaandel en positioneert zijn bedrijf als meer dan een aanbieder van CRM-as-a-service. Hij wil dat Salesforce zijn stempel drukt op de maatschappij.
 
Dat is meer dan een marketingpraatje, vind Kohner. De ambitie is een integraal onderdeel van de organisatie en geeft werknemers zo een doel dat hoger is dan producten verkopen en winst maken. “Intussen is het duidelijk dat er geen twee levens bestaan: werk en privé vloeien door elkaar heen. Mensen willen dan ook zin halen uit de werkplek waar ze het gros van hun uren slijten.”
 
Kohner denkt dat die ambitie in de nabije toekomst essentieel zal worden voor alle bedrijven. “Organisaties kunnen niet langer langs de zijlijn toekijken, ze moeten beseffen dat ze een onderdeel zijn van de maatschappij, en hun verantwoordelijkheid nemen.” Enkel door meer te zijn dan een productenboer zal je in de toekomst talent kunnen aantrekken. Die visie moet zich vervolgens vertalen in een humaan en flexibel personeelsbeleid. “Werknemers moeten het gevoel hebben dat hun bedrijf echt met hen inzit. Flexibiliteit is hierbij levensbelangrijk”, denkt Kohner. “Een werknemer mag niet het gevoel hebben dat hij of zij moet kiezen tussen de kinderen of de job. Een balans moet mogelijk zijn.”
 

Werk en leven

Het idee dat een bedrijf zijn steentje moet bijdragen, en dat werknemers de kans moeten krijgen om werk en leven te combineren, wordt vooral belangrijk met de komst van nieuwe technologieën en dan vooral kunstmatige intelligentie. Vooral AI zorgt voor de nodige angst met betrekking tot jobverlies. “Wanneer je weet dat je bedrijf het hart op de juiste plaats heeft, en je bovendien de kans krijgt om nieuwe skills op te doen, ben je meteen een stuk geruster”, denkt Kohner.
 
Dat aanbieden van opleidingen is een laatste hoeksteen voor een modern personeelsbeleid. De wereld veranderd en wanneer je als bedrijf je werknemers ondersteunt om mee te veranderen, win je hun vertrouwen.
 
Het resultaat is volgens Kohner een beleid dat talent aantrekt in tijden van schaarste. Er is immers een nakend tekort aan mensen met de juiste technologische opleidingen. Gaat Salesforce misschien wat te ver en bovenstaande ambities? Mogelijks wel: we vinden hier op Dreamforce meditatieruimtes, Hawaiiaanse zangers en dansers, en heuse monniken waarmee je een rustgevende ochtendwandeling kan maken. Dat een doorsnee bedrijf zo ver niet kan gaan lijkt ons evident, maar er lijken toch wat lessen te trekken uit het werk van Kohner en Benioff. Waar zou jij gaan werken: een bedrijf dat laptops verkoopt, of ééntje dat laptops verkoopt, de wereld wil verbeteren en de ambitie heeft op je persoonlijk te ondersteunen?

businessdreamforce2017

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken