EU zet deur op een kier voor brandstofauto’s na 2035
Nieuwe Europese wetgeving moest de verkoop van nieuwe brandstofauto’s na 2035 blokkeren. Het Europees Parlement ging in februari akkoord met de wetgeving, maar bij de Europese Commissie is de wetgeving toch nog eens gestruikeld. De Duitse regeringspartij FDP hield vast dat het gebruik van synthetische brandstoffen, ofwel e-fuels, ook zou moeten worden toegestaan. Deze brandstoffen zijn in theorie namelijk CO2-neutraal en dragen zodoende bij aan de klimaatdoelstellingen van de EU.
Brandstofmotoren blijven bestaan
Meer dan een toezegging dat de Europese Commissie nadien zou bekijken of het gebruik van e-fuels toegestaan kon worden, kreeg de partij in eerste instantie niet. Eurocommissaris Frans Timmermans liet dit weekend weten dat daar verandering is gekomen, en dat de Commissie alsnog een deal heeft gesloten met Duitsland. Binnen de deal wordt de verkoop van auto’s die e-fuels kunnen verbranden toegestaan.
De verkoop van auto’s die benzine, diesel of andere brandstoffen verbruiken, blijft alsnog verboden na 2035. Overigens mogen er wel diesel e-fuels worden aangeboden, maar die mogen dan niet van olie zijn gemaakt. Synthetische producten moeten voortaan de plaats van olie innemen. Hiervoor is tegelijk veel stroom nodig; het productieproces vereist dat water wordt gesplitst in zuur- en waterstof, waarna CO2 wordt toegevoegd aan de waterstof om het tot een synthetische brandstof om te vormen.
Erg efficiënt is de productietechniek voorlopig niet. De energie die het vereist om een auto op e-fuel 100 kilometer te laten rijden, is goed voor 700 kilometer in een elektrische wagen. Bovendien zijn de synthetische brandstoffen prijzig: één liter kost ongeveer vier euro.
Focus ligt op elektrische auto’s
Duitsland tekent de deal met de Europese Commissie af als winst. Het land kent veel bedrijven die zich hebben toegespitst op de productie van brandstofmotoren voor personenvervoer. Met e-fuels zou daar ook na 2035 een markt voor blijven bestaan.
Hoe groot die markt is, blijft echter de vraag. Automerken leggen alsmaar meer de nadruk op hun elektrische modellen, terwijl reguliere benzine- en dieselauto’s op de achtergrond verdwijnen. De introductie van e-fuels vereist daarnaast ook extra investeringen in brandstofmotoren, terwijl die motoren in de toekomst juist plaatsmaken voor hun elektrische tegenhangers.