Nieuws

Volkswagen hint op ID-model onder de 20.000 euro

Volkswagen ID.2
Volkswagen ziet zijn ID-reeks vanaf het begin af aan als de ‘elektrische reeks voor het volk’. Met de ID.2 presenteert VW een prijskaartje dat steeds iets beter past bij dat plaatje.

Volkswagen vergelijkt de ID.3 maar al te graag met de Golf-serie. Het moet een voertuig zijn voor de middenklasse die ook graag overstapt naar een elektrische aandrijving. Met een prijskaartje van zo’n 38.000 euro is die wagen echter niet voor een breed publiek weggelegd. Bovendien opereert de ID.3 in het vaarwater van de uiterst populaire Tesla Model 3, die recent nog in prijs werd verlaagd. Om de verkoop van elektrische wagens naar een hoger plan te stuwen heeft VW woensdag een nieuwe ID-variant aangekondigd: de Volkswagen ID.2.

Voluit spreekt Volkswagen overigens van de ID.2all, een referentie aan dat de wagen “aan iedereen” (two all) is gericht. Qua formaat moet de elektrische wagen vooral Golf-kopers aantrekken. Met een lengte van vier meter is de ID.2 namelijk bijna net zo lang als de Polo; van binnen doet de ID.2 echter aan als een Golf-formaat, stelt de fabrikant. Dit heeft met name van doen met de voorzijde van deze elektrische wagen, die korter is dan bij auto’s met een conventionele verbrandingsmotor (ICE).

Volkswagen ID. 2all concept car

Hierdoor biedt de kofferbak 490 liter ruimte. Klap je de banken neer, dan is er plek voor 1.330 liter bagage. Volkswagen heeft ook wat ruimte overgelaten onder de achterbanken. Daar kun je nog 50 liter bagage kwijt. Handig om bijvoorbeeld je laadkabels in op te slaan.

Rijbereik tot 450 kilometer

Geweten is dat Volkswagen voor de ID.2 gebruikmaakt van het nieuwe MEB-platform. Verder zegt de Duitse automaker alvast dat elektromotoren van de ID.2 goed zijn voor een vermogen van 226 pk. De 0-100 tijd komt met die motor uit op 7 seconde en de topsnelheid ligt op 160 km/u. Het rijbereik van de ID.2 moet uitkomen op 450 kilometer (WLTP). Volkswagen laat nog in het midden of er varianten op komst zijn met een lagere of hogere autonomie.

Wat niet onaangeraakt blijft, is het interieur. Op de sfeerbeelden zien we een 12,9 inch touchscreen dat het interieur domineert. Voor de klimaatbeheersing bouwt VW een apart paneel in zodat je niet in de instellingen van het scherm hoeft te duiken om die instellingen aan te passen. Volkswagen zegt dat de menustructuur van dit scherm volledig werd aangepast ten opzichte van de huidige ID-versies. Of bestaande modellen op termijn toegang krijgen tot de geüpdatete structuur is niet bekend.

Goedkoopste elektrische wagen

De definitieve lancering van de ID.2 laat nog op zich wachten. Volkswagen zegt de auto vanaf 2025 te leveren. Qua design zal de wagen grotendeels hetzelfde ogen als de conceptversie die getoond wordt op de beelden in dit artikel. Op een prijskaartje hoeven we alvast niet te wachten; het instapmodel moet net geen 25.000 euro kosten.

Daarmee is de ID.2 niet de goedkoopste elektrische wagen die Volkswagen wil introduceren. Tijdens de presentatie van de ID.2 hintte Volkswagen op een goedkoper ID-model dat nog geen 20.000 euro moet kosten. Dat model maakt onderdeel uit van tien nieuwe elektrische wagens die Volkswagen de komende jaren, tot en met 2026, wil introduceren.

Connected Carvolkswagenvolkswagen id

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken