Nieuws

YouTube biedt games aan met ‘Playables’-experiment

YouTube logo
© Unsplash / Souvik Banerjee
Het succes van onlinepatforms als YouTube hangt af van het aantal bezoekers. Om gebruikers aan te blijven trekken diversifieert het platform zijn activiteiten.

Daardoor zijn er nu, naast de traditionele video’s, ook Shorts en films te zien. Met YouTube Playables haalt Google ook games naar het platform.

Dat de zoekmachinegigant games in de filmpjessite wilde integreren was al langer geweten. Aanvankelijk was het mogelijk om met Google Stadia games naar YouTube te streamen, zodat gebruikers live konden meekijken. De cloudgamingdienst van Google werd echter opgedoekt, waardoor Google spelaanbieder-af werd. Door zogenaamde ‘Playables’ in de site te integreren, kan de zoekmachinegigant opnieuw spellen aanbieden. Op zich is dat een logische beweging: games zijn eigenlijk het enige contenttype dat niet te vinden is via YouTube.

Playables voor beperkt aantal gebruikers

YouTube deelt vandaag mee dat de ‘Playables’ getest worden onder een beperkt aantal gebruikers. Indien je tot die beperkte groep van gebruikers behoort, zal je dat snel in de gaten krijgen: de YouTube-homepage krijgt namelijk een nieuwe sectie waar het de games in onderbrengt.

Er wordt echter geen woord gerept over wat voor spelletjes er allemaal tussen die ‘Playables’ zitten. Google ontwikkelt al een tijdje games voor hun Gamesnacks-programma. Het gaat dan veelal over simpele ‘bite-sized’ games. Of de catalogus Playables uiteindelijk groter wordt dan de Gamesnacks-bibliotheek, valt dus nog te bekijken.

YouTube Playables zullen zowel beschikbaar zijn in je webbrowser als in de mobiele app. Je voortgang wordt opgeslagen in YouTube, waardoor je de games op verschillende apparaten kan spelen. Wellicht moet je wel een lopend YouTube Premium-abonnement hebben om van de YouTube-spelletjes te genieten.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business