Nieuws

Google Chrome wordt 15 jaar oud, krijgt make-over en nieuwe zoekfuncties

Google Chrome
© Unsplash / Nathana Reboucas
Google Chrome wordt deze maand 15 jaar. Om dat te vieren komt Google met een reeks updates voor 's werelds meest populaire browser.

Op vijftien jaar tijd wist Google Chrome heel wat te bereiken. Het feit dat zo goed als alle website tegenwoordig veilige HTTPS-verbindingen aanbieden hebben we grotendeels te danken aan de Google-browser. Wat dacht je van een ingebouwde tool die al je wachtwoorden onthoudt? Ook daar was Chrome eerst mee. Inmiddels is Chrome al jaren de meest populaire internetbrowser van allemaal. De browser van Google staat met 63,5% van alle gebruikers op één, volgens cijfers van StatCounter. Op de tweede plek staat Safari, met een aandeel van net geen twintig percent. Edge, op nummer drie, moet zich tevreden stellen met 5,43%.

Google heeft voor de vijftiende verjaardag van zijn browser dus heel wat te vieren – en daar profiteren ook de gebruikers van.

Material You

Google Chrome zal, om te beginnen, een visuele make-over krijgen. Google brengt met die make-over zijn Material You-designtaal naar de browser. Dat zal vooral te zien zijn in nieuwe icoontjes, die beter leesbaar moeten zijn, en nieuwe kleurenschema’s, waarbij de toolbars beter opgaan in het geheel. Bovendien voegt Google de mogelijkheid toe om verschillende thema’s aan verschillende accounts toe te wijzen – zo zie je in een oogopslag of je met een zakelijk account of privéaccount aan het surfen bent.

Ook het bolletjesmenu, rechtsboven in de browser, krijgt een kleine update. Daardoor zou je sneller toegang moeten hebben tot je extensies, Google Translate en Google Password Manager.

NIeuwe zoekfuncties

Google Chrome wil het na 15 jaar ook makkelijker maken om informatie op het web te vinden. Vanuit het bolletjesmenu rechtsboven kan je nu een “doorzoek deze pagina met Google”-optie aantikken. Daarmee open je een zijpaneel, waarmee je Google-zoekopdrachten kan uitvoeren.

Vorige maand rolde Google ook AI-mogelijkheden uit voor zijn zoekmachine. Daarmee kunnen gebruikers samenvattingen krijgen van bepaalde webpagina’s. Deze vernieuwingen zijn (nog) niet beschikbaar in de Europese Unie.

Chrome Web Store en extensies

Ook de Chrome Web Store wordt herwerkt. Het moet in die webwinkel vooral makkelijker worden om nuttige extensies te vinden. Daarvoor krijgt de Web Store nu categorieën. Google geeft als voorbeeld de categorieën “Editor’s spotlight” en “AI-powered extensions”, al zullen er vermoedelijk wel meer te vinden zijn. Ook zul je binnenkort meer persoonlijke suggesties krijgen voor extensies. Wil je als eens rondneuzen in die nieuwe Chrome Web Store? Dat kan, in de publieke preview.

Google schroeft ook de veiligheid van die extensies bij. Chrome kan daardoor zien welke extensies recent offline gehaald werden, in strijd zijn met de regels van Google, of misschien zelfs slechte bedoelingen hebben.  

Veilig surfen

Ook op veiligheid zet Google extra in met ‘Safe Browsing’. Die functie zit vandaag al in Chrome ingebakken, maar de werking ervan is niet op en top: je browser houdt een lijst bij met verdachte websites die elke 30 tot 60 minuten wordt geüpdatet. Phishing is sinds de afgelopen 15 jaar echter heel wat ingewikkelder te worden: phishingwebsites veranderen continu van adres. Google zorgt er nu voor dat sites worden afgetoetst aan de eigen database, die continu up-to-date is. Daar hoopt Google tot 25% meer phishingaanvallen mee af te wenden.

Google faseert bovendien ook het gebruik van cookies in zijn Chrome-browser uit. Ook daarmee zet de browser- en zoekmachinefabrikant in op de privacy van zijn gebruikers.

Uitgelicht artikel Google Chrome Google komt met Privacy Sandbox: veilig alternatief voor cookies

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business