Nieuws

Advertentiebusiness van Google is anticompetitief volgens Britse waakhond

Google kantoor
© 400tmax / iStock
Digitale advertenties zijn een goudmijn voor Google, dat actief is in alle schakels van de keten. Volgens de Britse waakhond gebeurt dat echter op een anticompetitieve manier.

Concurrentiewaakhonden moeten ervoor zorgen dat grote bedrijven hun machthebbende positie niet misbruiken door het hun concurrenten moeilijk te maken. Volgens de Britse Competition and Markets Authority (CMA) is dat exact wat Google met de advertentiebusiness deed: de marktpositie misbruiken om concurrentie te slim af te zijn.

Dat is vooral mogelijk dankzij het kluwen van adverteerderstools die Google aanbiedt. Zo biedt het Google Ads aan voor adverteerders: via dat platform kunnen zij website-advertenties inkopen en beheren. Tegelijkertijd biedt het bedrijf ook een ‘Ad Exchange’-platform aan met AdX. Daar worden adverteerders en uitgevers aan elkaar gekoppeld door middel van een veilingsysteem. Uitgevers plakken een prijs op de advertenties, en het systeem kijkt automatisch of adverteerders die ervoor willen betalen.

Uitgelicht artikel google app logo donkere achtergrond Amerikaanse rechter: “Google heeft monopolie uitgeoefend”

Met de advertenties die je op websites te zien krijgt gaat dus een heel proces gemoeid, en dat voltrekt zich élke keer als je advertenties te zien krijgt. De CMA meent dat Google zijn dominante marktpositie misbruikt om andere advertentieplatformen de wind uit de zeilen te halen. Zo zorgt het ervoor dat AdX altijd als eerste kan bieden op advertentieruimte. Vaak krijgen rivaliserende platformen daardoor niet eens de kans om een bod uit te brengen, aldus de CMA. AdX zou bovendien ook exclusieve toegang of voorrang krijgen tot adverteerders die Google Ads gebruiken, en ook dat is niet toegestaan. Concurrentiewetten stellen namelijk dat ook andere advertentieveilingen met die adverteerders aan de slag moeten kunnen.

Julliete Enser, directeur ad interim van het CMA, laat weten dat voorlopig vastgesteld werd dat “Google zijn marktkracht gebruikt om concurrentie te belemmeren als het gaat om de advertenties die mensen op websites zien”. Dat zou het bedrijf al sinds 2015 doen, en doet het volgens het CMA vandaag nog steeds.

Ook VS en EU voeren onderzoek

De inbreuk zou Google flink wat geld kunnen kosten. Het bedrijf riskeert een boete tot 10% van de volledige jaaromzet. Ook in de VS en in Europa wordt onderzoek gevoerd naar de advertentiebusiness van Google. Het voorlopige oordeel uit Europa stelde dat Google mogelijk een deel van de activiteiten moet afstoten, zodat het niet de volledige advertentiestroom in handen heeft.

Eerder besliste de VS ook dat Google een monopolie uitoefent met de zoekmachine. Welke maatregelen het bedrijf moet treffen om in orde te zijn met de wetgeving, zou het in december te horen krijgen.

advertentiesbusinessgoogle

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bekijk prijzen