Compensatie bij telecomstoringen: dit verandert er vanaf 1 november
Vanaf een storingsduur van acht uur hebben klanten recht op een vergoeding van ten minste één euro. Voor elke daaropvolgende dag voorziet de regeling in een vergoeding van 0,5 euro. De werkelijke vergoeding kan hoger zijn voor klanten met een abonnement, omdat wordt gekeken naar de prijs die per dag betaald wordt, oftewel een dertigste van de abonnementsprijs. Ligt dat bedrag hoger dan de standaardvergoeding, dan moet de provider dat uitbetalen.
Uitbetaling in natura
Er zijn twee opties voor de uitbetaling: een financiële compensatie of een vergoeding in natura. In het laatste geval kan de provider bijvoorbeeld een filmticket aanbieden, dat ten minste de waarde van de compensatie moet hebben. Als klant hoef je daar echter niet mee akkoord te gaan en kan je altijd kiezen voor de financiële compensatie. Bij abonnementen zullen providers dit bedrag waarschijnlijk verrekenen met de abonnementskosten.
Of een telecomprovider verplicht is om te compenseren, hangt af van de omstandigheden. Bij overmacht geldt de regeling namelijk niet, en hetzelfde geldt voor storingen die korter duren dan acht uur. Vanaf acht uur hebben klanten recht op een vergoeding. Het is aan de provider om de duur van de storing vast te stellen en de compensatie aan te bieden. Als providers zich aan de regels houden, hoef je daar als klant niet zelf om te vragen.
Hogere telecomkosten
Minister van Telecommunicatie Petra De Sutter noemde de compensatiemaatregel “het minste wat providers kunnen doen voor hun klanten” in geval van een storing. De minister stelde dat telecomdiensten “niet goedkoop” zijn in ons land en dat klanten desondanks veel hinder ondervinden van storingen. Met de invoering van de compensatie wordt gehoopt dat telecomproviders sneller zullen handelen bij storingen en voorzorgsmaatregelen treffen om storingen te voorkomen.
België is niet het eerste EU-land dat een compensatieregeling voor storingen invoert. In Duitsland, Italië, Nederland en Spanje wordt bij langdurige storingen al een kleine vergoeding aangeboden.
Het BIPT opperde meer dan tien jaar geleden al dat er een compensatieregeling moest komen. Op 1 november 2024 wordt deze uiteindelijk ingevoerd.