DOGE van Elon Musk vervangt ontslagen werknemers door (nutteloze) chatbot

Onder DOGE van Elon Musk werden al tienduizenden werknemers van de Amerikaanse overheid ontslagen en een hoop contracten stopgezet, allemaal om de “efficiëntie” te bevorderen en “woke verspilling” tegen te gaan. Er wordt gesproken van de grootste ontslagronde in de Amerikaanse geschiedenis, maar dat blijft niet zonder problemen. Eerder moesten bijvoorbeeld al ontslagen werknemers opnieuw aangeworven worden omdat de nucleaire veiligheid in het gedrang kwam.
Nu blijkt dat ook het ontslag van werknemers bij de US General Services Administration, het agentschap dat de meeste overheidscontracten en ook het federale vastgoed beheert, niet vlekkeloos verloopt. Als oplossing stelt DOGE daarom een chatbot, “GSAi”, ter beschikking van ongeveer 1.500 werknemers, om zo het wegvallen van honderden collega’s te compenseren. Heel nuttig lijkt die chatbot echter niet te zijn.
Eindeloze mogelijkheden, maar niet echt
Volgens een interne memo is de chatbot bedoeld om werknemers te helpen bij “algemene” taken en wat dat betreft zouden de mogelijkheden “eindeloos” zijn. Vervolgens wordt ook een lijstje met voorbeelden gegeven, maar dat lijstje is redelijk beperkt voor een chatbot met “eindeloze” mogelijkheden. Zo wordt eigenlijk enkel gesproken over het opstellen van e-mails, het verzinnen van werkpuntjes, het samenvatten van teksten en het schrijven van code.
Bovendien komt de chatbot met één grote beperking: er mag geen informatie mee gedeeld worden die niet publiekelijk beschikbaar is. Ook gevoelige informatie die wel openlijk beschikbaar is, mag niet zomaar met de chatbot gedeeld worden. Daardoor zou GSAi voor heel wat zaken simpelweg niet ingezet kunnen worden en daarnaast zou de chatbot vooral generieke antwoorden geven waar je niet heel veel mee kan aanvangen.
Geen chatbot van DOGE zelf
Opvallend is wel dat GSAi geen project van DOGE zelf is. Er werd eerder al aan gewerkt door GSA, met als doel verschillende chatbots te kunnen ontplooien voor verschillende diensten en takken van de overheid. Zo werd al samengewerkt met het Department of Treasury, het Department of Health and Human Services en het Department of Education.
Wel is het zo dat GSAi tot nu toe niet uitgerold werd omdat de chatbots simpelweg niet op punt stonden. Bij DOGE echter dachten ze daar blijkbaar anders over. Daar werd beslist om GSAi toch te lanceren. Voorts wordt er vanuit kritische hoek op gewezen dat GSAi nu ingezet wordt voor iets waar het helemaal niet voor bedoeld is, met name het compenseren van honderden ontslagen in plaats van het ondersteunen van bekwame werknemers.