Bluesky krijgt blauwe vinkjes en die zijn niet te koop

Het is inmiddels een bekend fenomeen: blauwe vinkjes op sociale media, al is de betekenis ervan in de loop der tijd wel veranderd.
Toen X nog Twitter was, begon het socialemediaplatform met het verifiëren van grote, belangrijke accounts. Die kregen dan een blauw vinkje naast hun naam om aan te duiden dat het om een echte, authentieke persoon of entiteit ging. Op die manier wilde men vooral identiteitsfraude tegengaan.
Toen Elon Musk het platform overkocht en in X veranderde echter werd het blauwe vinkje onderdeel van een betalend abonnement. Het interne verificatiesysteem verdween en het blauwe vinkje kon gewoon gekocht worden, waardoor de verificatiewaarde ervan eigenlijk tenietgedaan werd en fraude massaal toenam. Bij het blauwe vinkje op Facebook, Instagram en Threads is een gelijkaardige evolutie gebeurd.
Bluesky kiest voor échte verificatie
Bluesky, een populair en minder chaotisch alternatief voor X, introduceert nu dus ook blauwe vinkjes, maar kiest daarbij bewust voor échte verificatie. Centraal staat dus de betrouwbaarheid van het systeem om aan te duiden dat een account authentiek is. Het blauwe vinkje is niet zomaar te koop.

Het nieuwe verificatiesysteem zal zich in eerste instantie richten op grote, belangrijke accounts. Welke parameters precies gehanteerd worden om zulke accounts te selecteren is niet bekend, maar vermoedelijk gaat het om accounts met veel volgers en accounts van bekende persoonlijkheden en organisaties die een verhoogd risico hebben om nagebootst te worden. Bluesky zal dergelijke accounts zelf proactief verifiëren.
Daarnaast komt er ook een systeem van “Trusted Verifiers” die in plaats van Bluesky zelf accounts kunnen verifiëren, al zal Bluesky zelf later die accounts ook nog eens controleren. Een “Trusted Verifier” kan bijvoorbeeld een grote mediagroep zijn die accounts van zijn eigen journalisten verifieert.
Voorlopig is er voor kleinere accounts geen mogelijkheid om op Bluesky geverifieerd te worden en het nieuwe systeem brengt daar geen verandering in. Eerder was het wel mogelijk om via een omweggetje geverifieerd te geraken, maar daarvoor moest je een zakelijke link in je profiel verwerken en dat systeem bleek te gevoelig voor misbruik. Het nieuwe systeem maakt daar komaf mee, maar zal zich in eerste instantie dus enkel richten op grotere accounts.