Tesla-winst daalt met 71%, Musk lijkt neerslachtig

De cijfers voor het eerste kwartaal van 2025 ogen dramatisch: jaar-op-jaar maakte Tesla maar liefst 71% minder winst, zo maakte het bedrijf dinsdag bekend. CEO Elon Musk klonk tijdens de daaropvolgende earnings call opvallend somber en gaf aan zich na mei minder actief te zullen bezighouden met zijn controversiële overheidsrol binnen het zogeheten DOGE-programma (Department of Government Efficiency). Dat schrijft The Wall Street Journal.
Forse daling in winst en leveringen
Tesla rapporteerde een omzet van 19,3 miljard dollar, een daling van 9% vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. De aangepaste winst per aandeel kwam uit op 27 dollarcent, flink onder de verwachtingen van analisten die op 41 cent mikten. De leveringen van de populaire Model 3 en Model Y daalden met 12%. In de categorie waar ook de Cybertruck onder valt, daalde het aantal leveringen zelfs met 24%.
De enige lichtpuntjes in de cijfers kwamen van de verkoop van emissierechten aan andere autobouwers, goed voor 595 miljoen dollar. Zonder die inkomsten zou Tesla dit kwartaal verlies hebben geleden.
Geen Cybercab
Musk probeerde het tij te keren met een vooruitblik op een nieuwe taxiservice met volledig autonome voertuigen, die in juni van start moet gaan in Austin, Texas. De veelbesproken ‘Cybercab’ die vorig jaar werd aangekondigd, zal echter nog niet van de partij zijn. De dienst zal voorlopig gebruikmaken van Model Y’s, wat bij sommigen tot ontgoocheling leidde.
“De Model Y’s zullen vanaf juni autonoom betalende ritten kunnen uitvoeren in Austin”, aldus Musk. Hij voegde eraan toe dat de dienst tegen het einde van het jaar naar andere Amerikaanse steden moet uitbreiden.
Minder aanwezig in DOGE
Musk zei tijdens de call dat hij zich na mei minder zou bemoeien met DOGE, het federale hervormingsprogramma dat onder zijn leiding 27 overheidsinstanties inkromp en meer dan 280.000 ambtenaren hun baan kostte. Hij blijft echter adviseur van president Trump tijdens de volledige ambtstermijn. DOGE heeft tot op heden vooral kritiek geoogst vanwege de harde aanpak en het feit dat veel maatregelen juridisch op losse schroeven staan. Musk herhaalde dat protesten tegen hem “georganiseerd en betaald” zouden zijn, maar gaf daar opnieuw geen bewijs voor.
Het publieke imago van de CEO (mede gevormd door zijn controversiële politieke rol, uitlatingen op X en betrokkenheid bij Trump) lijkt stilaan af te stralen op het merk Tesla. Vooral de Cybertruck wordt volgens critici steeds meer gezien als een symbool van Musks ideologische koers. En dat laat zich voelen in terugvallende verkoopcijfers.