Spanje verplicht telecomproviders nu tot noodvoorzieningen om herhaling paniek 2025 uit te sluiten

In Spanje komen stroomonderbrekingen overigens nu al vaker voor dan in veel andere Europese landen. Maar ook het Belgische stroomnet komt steeds vaker onder druk te staan door de snelle groei van zonne-energie en de stijgende vraag naar elektriciteit, onder meer door het opladen van elektrische auto’s. Daardoor sluiten experts niet uit dat ook hier in de toekomst vaker lokale of grootschalige stroomstoringen kunnen optreden.
Bij zulke blackouts dreigt bovendien niet alleen de elektriciteit uit te vallen, maar mogelijk ook kritieke telecominfrastructuur. Dat kan ervoor zorgen dat mensen hulpdiensten niet kunnen bereiken of geen contact kunnen opnemen met familieleden. Nieuwe wetgeving van de Spaanse regering moet precies dat scenario helpen voorkomen.
Telecomnetwerk moet minstens één uur blijven werken
Concreet moeten alle telecombedrijven met minstens 500.000 klanten of een jaaromzet van minimaal 50 miljoen euro een noodplan uitwerken voor hun infrastructuur. Hun telecomnetwerk moet bij een blackout nog minstens één uur operationeel blijven. Hoe operatoren dat precies aanpakken, mogen ze zelf bepalen. Dat kan bijvoorbeeld met grote batterijsystemen, maar ook met dieselgeneratoren of andere noodvoorzieningen.
Telecombedrijven krijgen bovendien de tijd om de maatregelen stapsgewijs uit te rollen. In het eerste jaar moet de oplossing beschikbaar zijn voor de helft van de klanten, in het tweede jaar voor 65 procent en vanaf het derde jaar voor 75 procent van de gebruikers.
Een volledige dekking wordt dus niet verplicht. Dat is ook niet verrassend: Spanje is een enorm uitgestrekt land en sommige zendmasten bedienen slechts een beperkt aantal gebruikers. Een volledige uitrol zou daardoor bijzonder duur worden.
Niet alleen telecom moet zich voorbereiden
De nieuwe regels gelden overigens niet alleen voor telecomoperatoren. Ook andere cruciale infrastructuur moet noodvoorzieningen voorzien, waaronder controlecentra die een impact kunnen hebben op het hele land wanneer ze uitvallen. Daarnaast worden ook noodhulpdiensten verplicht om maatregelen te nemen zodat hun dienstverlening tijdens een langdurige stroomuitval verzekerd blijft.
De nieuwe wetgeving volgt op de grote Spaanse blackout van 2025. Grote delen van het Spaanse vasteland zaten toen tot zestien uur zonder stroom door problemen op het elektriciteitsnet. Uit het onderzoek naar de oorzaak bleek uiteindelijk sprake van een “noodlottige samenloop van omstandigheden”. De stroomuitval leidde in heel Spanje tot grote onrust, mede omdat ook telecomdiensten uitvielen en veel mensen geen contact meer konden opnemen met hulpdiensten of familieleden.









