Trouw aan het origineel
Veel extra's
4K én originele graphics
Beter als je het origineel hebt gespeeld
Aanbevolen prijs: €19,99
Command & Conquer is terug! Met de Remastered Collection brengt EA deze klassieker opnieuw tot leven. Inclusief 4K-graphics!

Command & Conquer. Hoewel ik deze RTS-klassieker uit 1995 zelf nooit gespeeld heb, is het een naam die meteen een belletje doet rinkelen en dat zegt al genoeg over de legacy van de game. Het origineel werd 25 jaar geleden door Westwood Studios ontwikkeld, de studio die ook verantwoordelijk was voor het even memorabele Dune. Westwood werd uiteindelijk overgenomen door EA, dat nu met de remaster komt. Hiervoor werd een beroep gedaan op verschillende leden van het oorspronkelijke team.

Het resultaat is een game die je onderdompelt in een vat nostalgie en dat vanaf het moment dat je ermee aan de slag gaat. Deze Remastered Collection van Command & Conquer bevat zowel Tiberian Dawn als Red Alert en drie uitbreidingspakketten: Covert Ops, Counterstrike en The Aftermath. Verwacht geen flashy graphics, maar een terugkeer naar een stijl die midden jaren ‘90 enorm populair was. Welcome back, Commander.

Remasters zijn er in alle vormen en soms gaan ontwikkelaars wel heel vrij om met het bronmateriaal. De Command & Conquer: Remastered Collection blijft echter trouw aan het origineel en maakt de games in deze bundel speelbaar in onze moderne tijden. De grootste verandering zit hem ongetwijfeld in de toevoeging van 4K-graphics, die makkelijk even uit te schakelen zijn door in-game op de spatiebalk te drukken. Fans van het eerste uur zullen dit zeker kunnen waarderen en op dat moment besef je maar pas hoe ver de technologie de laatste 25 jaar gekomen is.

Ook de manier waarop je units zich over de map begeven voelt correct aan. Als je ooit C&C of een andere RTS-games uit de jaren ‘90 hebt gespeeld (bijvoorbeeld Age of Empires uit 1997) dan weet je wat ik bedoel. Units hebben immers een eigen willetje en blijven soms rustig staan terwijl hun collega twee pixels verder wordt neergeschoten. Verwacht ook niet dat je hele leger netjes op een rij zal marcheren. Stuur je je manschappen ergens naartoe? Dan wordt er geduwd en getrokken tot iedereen over een smal weggetje kan, met chaos tot gevolg. Dit voegt enorm toe aan de charme van Command & Conquer: Remastered Collection. Vandaag de dag zouden we een game hiervoor afrekenen, maar twee decennia geleden hoorde het er nu eenmaal bij.

We beleefden dan ook een hoop plezier aan deze remaster en doorliepen zo al snel meerdere missies van de campaign. Deze zijn vaak zeer eenvoudig opgebouwd naar huidige standaarden, maar ze tot een goed einde brengen voelt daarom niet minder goed aan, zeker als je op dat moment van de announcer “Mission accomplished’ te horen krijgt in plaats van het vervelende “Not enough resources” tijdens het spel.

Toegegeven, dit laatste is waarschijnlijk door ons gebrek aan ervaring. Dat werd bevestigd toen we de vernieuwe multiplayer gingen verkennen en in Quickmatch al snel overrompeld werden door tegenstanders die de game duidelijk wel beheersen. Er is dus zeker ruimte voor een competitief element en ook creatievelingen zullen hun ding vinden dankzij de nieuwe map editor en ondersteuning voor modding. Hoeft dat allemaal niet voor jou, dan kan je gewoon de campaign spelen en genieten van de extra content die te vinden is in de Bonus Gallery. Hier vind je originele behind the scenes videocontent van de game, zoals acteurs die hun zinnetjes opnemen voor een green screen om zo een van de vele cutscenes tot leven te doen komen. Hebben we trouwens al gezegd dat de game een door Frank Klepacki geremasterde soundtrack van zeven uur bevat? De muzikant was amper 17 toen hij in 1994 voor Westwood Studios begon te werken en ging opnieuw aan de slag met zijn muziek voor deze remaster.

Aan extra’s geen gebrek!

Command & Conquer: Remastered Collection: Het verdict

Was jij in de jaren ‘90 een fan van de Command & Conquer-games? Dan is deze Remastered Collection een no-brainer. Voor slechts 20 euro haal je een sterke dosis nostalgie in huis én wordt er daar een hedendaags tintje aan gegeven door de toevoeging van 4K-graphics en een nieuwe UI. Bovendien zorgde EA ook voor tal van leuke extra’s, zoals behind-the-scenes content, een map editor en een geremasterde soundtrack. Genoeg voor uren speelplezier dus!