Heerlijk in co-op
Nieuwe moeilijkheidsgraad
Best prijzig
Iets te weinig extra’s
Te kort
Pikmin 3 Deluxe, een leuk strategisch spel waarbij teamwork centraal staat en dat voorzien is van de nodie dosis schattigheid.

Op zoek naar een leuk strategisch spel waarbij teamwork centraal staat, je af en toe moet nadenken zonder té grote inspanningen, en dat allemaal voorzien van de nodige dosis schattigheid? Pikmin 3 Deluxe is dat volledig, en ook een klein beetje meer.

Pikmin 3 Deluxe is de herwerking van het populaire Pikmin 3 op de Nintendo Wii U, waarbij alles nu op maat van de Switch is gemaakt. Het concept van Pikmin is eenvoudig, heel ontspannend en gewoon gezellig. Je landt als ruimtereiziger op een planeet die verbazingwekkend veel op de onze lijkt, met hier en daar een klein verschilletje. Op deze planeet wordt je verwelkomd door een bizar ras van plantaardige wezentjes, genaamd Pikmin, die je vreedzaam volgen en helpen bij het uitvoeren van je opdrachten. Deze Pikmin komen in 5 verschillende versies, waarbij elke soort zijn eigen sterktes en zwaktes heeft. Sommige zijn vuurbestendig, andere kan je dan weer onder water inschakelen, en er zijn er zelfs die kunnen vliegen. Je loopt standaard met een legertje van deze rakkers rond en moet ze in elke situatie anders gaan inzetten om zo snel mogelijk puzzels op te lossen en eten naar je ruimteschip te trekken.

Tussendoortje

Zoals eerder gezegd is Pikmin 3 Deluxe een remake van Pikmin 3 dat uitkwam in 2013. In 2015 kwam de melding al dat er werd gewerkt aan een Pikmin 4, maar daar zijn tot nu toe nog geen verdere details van bekend. Om fans niet te lang op hun honger te laten zitten, zorgt deze nieuwe versie voor voldoende content om hen nog even bezig te houden. Het kan natuurlijk ook de reeks terug de nodige buzz geven voor een eventuele aankondiging van het volgende spel, al zullen we dit moeten afwachten.

Pikmin 3 Deluxe verschilt als remake niet uitzonderlijk veel van het originele spel. Dat kan bij fans voor de nodige verdeeldheid zorgen, en dat is zeker bij Pikmin 3 Deluxe het geval. Pikmin 3 Deluxe voorziet, op enkele toevoegingen na, voornamelijk dezelfde content als het originele spel, wat voor veel mensen het grote verkooppunt is. Je kan met dezelfde schattige wezentjes aan de slag in de vertrouwde Aarde-achtige wereld.

Voor mensen die op zoek zijn naar een game met gigantisch veel content om hun strategische puzzelharten uren zoet te houden, is er niet gigantisch veel om hun honger te stillen. De single-playermodus heb je in grofweg 10 uren uit, en de extra content kan dit rekken, maar niet bijster veel. Hier moet ons ook even van het hart dat Nintendo de prijs van het spel, gezien de content die het aanbiedt, toch iets te hoog heeft gelegd. Nintendo legt de lat voor veel van zijn spellen hoog als het op gameplay en familievriendelijke kwaliteit aankomt, maar daar stelt het steeds een vrij robuust prijskaartje tegenover. Dat geldt ook voor Pikmin 3 Deluxe, en dit kan nieuwe spelers die nog niet volledig overtuigd zijn, zeker afschrikken.

Net echt

Op grafisch vlak heeft het spel ook een leuke upgrade gekregen. Hier moeten we wel toegeven dat de originele versie op de Wii U er ook al heel leuk uitzag. De realistische weergave van alle objecten in de wereld zorgt ervoor dat je je mee op hun planeet waant. Het fruit dat je moet verzamelen en uitpersen ziet er zo heerlijk uit dat je er gewoon zelf je tanden in wil zetten. Probeer zeker tijdens het spelen ook af en toe te genieten van je omgevingen, want zo besef je pas hoe realistisch alles eruit ziet.

Nieuwigheden

Naast het vertrouwde verhaal van het origineel heeft Nintendo er ook enkele leuke extra’s in gegooid die de Pikmin 3-ervaring iets rijker maken in deze versie. Om te beginnen hebben de single-playermissies een upgrade gekregen, zodat je ze nu met twee in split-screen kan spelen. Dit maak het makkelijker om te multitasken, en het geeft je bovendien de optie om nu met twee te kunnen genieten van de kleurrijke vrolijkheid die je voelt bij het spelen van dit spel.

Verder krijg je als speler in de remake doorheen de missies de toegang tot een spin-off verhaallijn van Kapitein Olimar, de protagonist van de eerste twee Pikmin-spellen, wat als prequel dient voor de rest van de missies. Deze toevoeging geeft je wat extra missies waarbij je een reeks nieuwe taken moet vervullen tegen de klok. Dit zorgt voor de echte fans voor voldoende nieuwe content om eventjes bezig te zijn, al kan het voor anderen wat magertjes aanvoelen.

Extra Pikant

Pikmin-spellen, samen met andere spellen van Nintendo, hebben vaak de neiging om iets te makkelijk te zijn. Dat kan doorwinterde gamers al wel eens afschrikken, al is Nintendo wel bezig met daar verandering in te brengen. Bij Pikmin 3 Deluxe is dit dan ook het geval. Door de toevoeging van een nieuwe moeilijkheidsgraad, genaamd Ultra Spicy, krijgen mensen die op zoek zijn naar een uitdaging de kans om zich volledig in het spel te verdiepen. Waarbij je voorheen een legertje van 100 Pikmin kon besturen, is dat bij deze graad naar 60 getrokken. Dat zorgt ervoor dat je net iets meer bij de pinken moet zijn als je je leger samenstelt om de opdrachten uit te voeren. Voor nieuwe spelers in de Pikmin-reeks raden we dit de eerste keer af, omdat je best wat vertrouwd bent met hoe het spel in elkaar steekt, maar hou er rekening mee dat de andere moeilijkheidsgraden niet zo enorm spannend zullen zijn.

Verdict

Pikmin 3 Deluxe is een heerlijk kleurrijk spel dat je dankzij de knap vormgegeven wereld snel meetrekt in het verhaal. Je gaat je al snel bekommeren om het lot van je Pikmin, of je nu een fan bent van de volledige reeks, of je er nu met deze versie instapt. De toevoeging van de co-op-optie bij het spelen van de verhaallijn is een geweldige extra, samen met nieuwe missies en extra moeilijkheidsgraad. Hoe dan ook is het geen gigantisch lang spel dat toch nog steeds tegen een aardig prijskaartje komt. Gelukkig draait het bij de Pikmin-reeks om de atmosfeer en de schattige speelervaring, waardoor we dit nog wel door de vingers kunnen zien.