Razer Barracuda Pro review: meer dan een gamingheadset

Niet opvouwbaar
Bluetoothverbinding kan wegvallen
Niet de beste microfoon
Aanbevolen prijs: €380

Razer Barracuda Pro Draadloze Gaming Headset - PC, Playstation, Switch & Android - Zwart

De Razer Barracuda Pro wil niet in een hokje worden gestoken. Deze gaminghoofdtelefoon biedt een totaalpakket voor de (occasionele) gamer.

We gebruiken hoofdtelefoons voor allerlei toepassingen. Muziek luisteren in het openbaar, videobellen, gamen, het gaat allemaal een stukje vlotter met een hoofdtelefoon op je hoofd. Om kosten te besparen is het natuurlijk wel mooi meegenomen als je maar één hoofdtelefoon moet kopen voor al die verschillende gebruikstoepassingen. Die boodschap heeft Razer begrepen met zijn Barracuda Pro, een gamingheadset uitgerust met audiofuncties die we in de beste hoofdtelefoons terugvinden. Of Razer erin slaagt om het beste van meerdere werelden te combineren, lees je in deze review.

Opvallend onopvallend

Gaminghoofdtelefoons durven wel eens uitpakken met een kakafonisch design. Onconventionele kleurcombinaties, oplichtende logo’s, als het maar kleurrijk is. Leuk als niemand je ziet gamen, maar je zal ze minder snel op straat opzetten. Niets van dat bij de Razer Barracuda Pro. De hoofdtelefoon oogt sober zwart, wat al de intentie uitspreekt dat deze hoofdtelefoon ook voor buitenshuis gebruik bestemd is. Dat merk je al aan de stijlvolle draagzak waarin Razer zijn hoofdtelefoon levert. Het enige fantasietje waar Razer zich aan gewaagd heeft is het plaatsen van zijn logo op beide oogkleppen, maar zelfs dat visueel elementje valt nauwelijks op. De afwezigheid van een uitklapbare microfoon zullen je nog meer doen twijfelen of je wel een gaminghoofdtelefoon hebt gekocht.

Een hoofdtelefoon heb je snel meerdere uren per dag op en daarvoor is het van belang dat het ontwerp ook comfortabel is, en dat is zeker het geval. De oorkussen voelen zeer zacht aan en de hoofdtelefoon zit ook lichter op je hoofd dan dat je bij een eerste blik zou vermoeden. We merkten ook dat de hoofdtelefoon niet opwarmt als je hem langere tijd op je hoofd houdt. Als we toch één opmerking mogen geven: de oorkleppen zijn niet vouwbaar, iets waar me ons bij de Sony WH-1000XM5 ook al aan stoorden. Bij gaming headsets is dat doorgaans niet zo’n issue, maar deze headset is bedoeld om overal mee naar toe te nemen.

razer barracuda pro
De Razer Barracuda Pro kan je overal dragen. Image Credit: Razer

Draadloos speelplezier

De hoofdtelefoon kan op twee manieren aangesloten worden: met een draadloze usb-c dongle of met bluetooth. Deze manier van werken heeft meerdere voordelen voor gamers. Je kan in alle bewegingsvrijheid gamen en je hoofdtelefoon is compatibel met meerdere devices. Voor consoles moet je de dongle in een usb-a-kabel schuiven, maar die wordt netjes meegeleverd door Razer. De Barracuda Pro kan zelfs meerdere audiobronnen simultaan ontvangen. Je kan dus terwijl je aan het gamen bent de hoofdtelefoon via bluetooth aansluiten op je smartphone. In de praktijk liep dit niet altijd feilloos en viel bij het insteken van de dongle in een ander device de bluetoothverbinding regelmatig weg omdat de hoofdtelefoon niet meer in ‘pairing mode’ was.

Wanneer wel een stabiele connectie bekomen is, wissel je met de SmartSwitch-functie vlot tussen verschillende devices. Er zijn natuurlijk ook situaties waarin je juist niet wil dat de hoofdtelefoon overschakelt op een andere bron. In het heetst van een intensieve wedstrijd wil je niet uit je element gehaald worden door een inkomende telefoonoproep. Of je bent net zo verrast dat je niet op tijd de juiste knop op je oorklep vindt om op te nemen. Hier biedt de mobiele Razer-app een oplossing. Je kan hier een niet-storen-modus inschakelen die inkomende oproepen automatisch blokkeert.

Audiokwaliteit

Beide oorkleppen zijn voorzien van stevige 50mm drivers, die garant staan voor krachtige maar ook even heldere tonen. Mijn vaste proef om de kracht van de bas te testen (het geweldige Hysteria van Muse) wist de Razer Barracuda Pro alvast een mooie onderscheiding op te halen. Elke noot bezorgde als vanouds kippenvel. Via de app kan je nog verschillende equalizers instellen voor games, films en muziek. Bij die laatste kan je geen onderscheid maken tussen verschillende genres, wat je bij veel hoofdtelefoons die van muziek hun specialiteit maken wel ziet.

De meest in het oog springende audiofuncties zijn de THX Spatial Audio en de actieve hybride ruisonderdrukking. Spatial Audio is een technologie die een 3D-effect toepast op inkomende audio. Je hoort het geluid dus overal rondom jou. Voor gamingheadsets is dit een veel gevraagde feature, omdat je zo kan horen of een vijand vanuit je rug komt en op welke afstand die zich begeeft. Dat stelt je in staat om net dat tikkeltje sneller te reageren, wat in veel games het verschil tussen leven en dood betekent. Maar ook bij films en muziek merk je subtiele details op die je anders zou gemist hebben.

De ruisonderdrukking zet je eenvoudig aan/uit via de touchknop aan het rechteroor of via de app, waar je de sterkte kan bepalen tussen 10 niveaus. De feature doet wat het moet doen; jij zal niemand horen tijdens het spelen en omgekeerd. Al zit de ruisonderdrukking ook niet op het niveau van bijvoorbeeld een Sony WH-1000XM5 of Bose QuietComfort 45.

Microfoon

Zoals we al opmerkten, koos Razer voor de Barracuda Pro dus niet voor een uitklapbare boommic, maar voor een subtiele microfoon die in de oorkleppen verwerkt zit. De microfoon zet je aan/uit met de daarvoor bedoelde knop, al is het niet zo duidelijk in welke stand je gemuted bent. Tijdens een videocall of online sessie kwamen we verstaanbaar door en de microfoon is dus voldoende. Toch kan de microfoon niet maskeren dat die verder van je mond verwijderd is. Doorwinterde online gamers en zeker de professionele streamers zullen daardoor altijd kiezen voor een headset met boom mic.

Razer Barracuda Pro: ons verdict

De Razer Barracuda Pro is een zeer goede all-rounder, die zowel geschikt is om mee te gamen als om muziek mee te beluisteren. Je kan hem eigenlijk geen gaminghoofdtelefoon noemen, het ontwerp en de aangeboden features maken dat zeer duidelijk. Dat maakt het langs de andere kant ook moeilijker om te begrijpen welke doelgroep Razer met dit product wil aanspreken. Gamers zullen vinden dat deze headset hen te weinig op zijn wenken bediend, ook muziekliefhebbers kunnen betere opties vinden. Razer Barracuda Pro is overal goed in, maar is in nergens de beste. Is stereogeluid voor jou voldoende, dan biedt de Razer Barracuda X een veel goedkoper alternatief voor slechts 65 euro.