PVY Z20 Plus review: opvouwbare fatbike voor naast de baan
Elektrische fietsen zijn er in verschillende vormen en maten, de ene al wat modieuzer dan de andere. Fatbikes zijn een omstreden keuze, maar dat ze met hun dikke banden in het oog springen staat als een paal boven water.
Opvouwbare fatbike
Dat geldt zeker voor de PVY Z20 Plus: het is een verschijning waar je niet omheen kan. De fiets is beschikbaar in opvallende kleuren zoals groen en oranje, maar zelfs in het kaki of het grijs springen het volle frame en de dikke banden meteen in het oog. Of je dat knap vindt, moet je natuurlijk zelf weten: wij prefereren eerder slanke frames die niet te veel wegen. Met een gewicht van 29 kilogram inclusief accu zal je deze vouwbare fatbike echter niet snel mee op het openbaar vervoer nemen.
Het vouwmechanisme moet je eerder zien als een manier om de fiets in de kofferbak van je auto kwijt te kunnen. Echt klein wordt de fiets niet, maar er zitten alvast minder uitsteeksels aan die in de weg kunnen zitten. Daarnaast biedt het vouwmechanisme eenvoudig toegang tot de batterij. Zo kan je die uit de fiets halen om op te laden of later vervangen indien er iets mis mee is.
Rijbereik
Dan maar met de fiets: hoe ver je met deze fatbike kan trappen, hangt af van welk model je kiest. De Plus 500, waar een 14Ah-batterij in zit, laat je maximaal 50 kilometer ver trappen. Dat is ook het model dat we zelf testten. De Plus 1000 brengt je maximaal 120 kilometer ver weg. Deze metingen werden gemaakt in meer dan ideale omstandigheden: 50 kilometer ver zijn we met deze fiets nooit geraakt. Al ligt dat misschien aan het feit dat we regelmatig de gashendel op de fiets gebruikten. Die maakte het op ons model mogelijk om aan wandelsnelheid (6 km/u) voort te bewegen, zonder dat je moet trappen.
Rijervaring
Dat is vooral aangenaam om te starten na een rood licht: zodra je in gang schiet, kan je beginnen trappen. Dat is heel wat aangenamer dan gewoon beginnen trappen: anders voel je echt de motor in gang schieten, terwijl het nu wat geleidelijker aan kan. Over die motor: op de Plus 500 krijg je maximaal 60 Nm koppel. De Plus 1000 doet daar een schepje bovenop en biedt 100 Nm. Het hele pakket heeft bovendien een CE-certificaat. Daarmee verzekeren de makers je ervan dat alles tiptop in orde is naar Europese normen.
Verder fietst de PVY Z20 plus eigenlijk bijzonder comfortabel. Je krijgt Shimano-versnellingen met 7 standen en een groot kamwiel vooraan. De shifters en het schakelsysteem behoren niet tot het beste uit de Shimano-kast en dat wordt vrijwel meteen duidelijk. De motorondersteuning valt in te stellen op drie niveaus, zodat je ook makkelijk met anderen kan meefietsen zonder ze voorbij te steken. De schokdempers vooraan en in het frame zorgen er bovendien voor dat drempels en putten in het wegdek geen al te grote indruk op je achterlaten. Zelfs naast de weg is het eigenlijk goed doenbaar om met de PVY Z20 Plus te fietsen, al hou je er best rekening mee dat je minder vinnig bent dan op een mountainbike.
Een schot in de voet
Bij heel deze review hoort wel een grote asterisk. PVY pakt er namelijk nogal graag mee uit dat hun fietsen ontgrendeld kunnen worden. Klanten kunnen de motor opdrijven tot piekvermogens van respectievelijk 500 en 1000 W, afhankelijk van welk model je exact kiest. Daarbij hoort voor de Plus 500 een maximumsnelheid van 39 km/u, terwijl de Plus 1000 maximaal 50 kilometer per uur aankan. Buiten Europa mag PVY de fietsen onbegrensd aanbieden, maar niet dus niet in België of Nederland. Het is dan ook vrij normaal dat de fiets wel weet hoe die tot 50 per uur kan, maar toch begrensd is tot op 25 km/u.
Dat PVY, de fabrikant van deze fiets, zelf met een YouTube-filmpje komt om uit te leggen hoe je de begrenzing eraf haalt, is dan ook bedenkelijk. Voor de duidelijkheid: rondrijden met een e-bike die sneller gaat dan 25 km/u, mag niet. Heel wat kopers zullen deze fatbike dan ook kopen omdat je hem makkelijk kan opdrijven. Dat is niet bepaald bevorderlijk voor het imago van deze dikke e-bikes, die daardoor disproportioneel vaak aan de kant gezet worden.
Conclusie
Al bij al is de PVY Z20 Plus een fatbike die redelijk goedkoop in elkaar zit, maar toch waar voor zijn geld biedt. Aan 1099 of 1299 euro heb je al één van de fatbikes, afhankelijk van hoe ver die juist moet kunnen. De vering zorgt ervoor dat je steeds goed in het zadel blijft zitten. Het enige dat wat tegensteekt aan rijden op deze fiets, is dat de je de gashendel eigenlijk wel nodig hebt om op een aangename manier te vertrekken. Ben je premium shifters gewoon? Dan zal je je ongetwijfeld storen aan de goedkopere Shimanos die op het stuur zitten. Los daarvan is de rijervaring op de fiets best goed. Toch kunnen we deze fiets niet zomaar aanraden: daarvoor gaat de fabrikant net iets te losjes om met geldende wetten.